(Lysaker, Norge) TECO 2030 lanserer hydrogendrevet tankkonsept, Hy-Ekotank, sammen med våre partnere Ektank AB, Shell Shipping and Maritime, og DNV.
Den hydrogendrevne tankeren vil tillate null utslipp ved kai, og opptil 100 % reduksjon av klimagassutslipp under seilas. Dette banebrytende konseptet kan bli en first mover i dette maritime skipsfartssegmentet og bidra til utviklingen av å nå de ambisiøse klimamålene forpliktet av EU. Som en del av den europeiske grønne avtalen har EU forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene med 55 % innen 2030, og et bindende mål om å oppnå klimanøytralitet innen 2050. Under «Fit for 55-pakken» utvikler EU for tiden sitt klima, energi og transportrelatert lovgivning for å tilpasse gjeldende lover med 2030- og 2050-ambisjonene.
Det er derfor et stort og stadig økende behov for teknologisk innovasjon innen nullutslippsløsninger utviklet for sjøtransport, spesielt for ettermontering av eksisterende skip. Å bytte fra tradisjonelle petroleumsbaserte marine brensler til nullkarbonalternativer som hydrogen kan drastisk krympe shippings klimapåvirkning.
-Vi er glade for å bidra med våre høykvalitets og energieffektive fartøyer til utviklingen av nullutslippsteknologier for å møte miljøkrav og forskrifter. Vi er glade for hvor passende fartøyene våre passer inn i konseptet Hy-Ekotank som er perfekt på linje med selskapets miljøstrategi, sier Jörgen Johnsson, administrerende direktør i Ektank AB.
-Vi jobber med kundene våre og på tvers av sektorer for å akselerere overgangen til Net-Zero Emissions. Vi skal bidra til en Net-Zero verden, der samfunnet slutter å øke den totale mengden klimagassutslipp i atmosfæren. Det er derfor vi har satt et mål om å bli en energibedrift med netto nullutslipp innen 2050. Vi samarbeider med kunder, bedrifter og andre for å håndtere utslipp. Dette banebrytende brenselcellekonseptet vil redusere karbonutslipp i den maritime sektoren. Vi vil fortsette å drive innovasjon for å gi den renere energien kundene våre trenger, sier Stephen Brown, teknologisjef, Shell Shipping og Maritime.
-Vi er ydmyke til å jobbe på Hy-Ekotank med Ektank, Shell og DNV, siden vi tror disse partnerne er en perfekt match. Med en lasteeier, reder, klassifiseringsselskap og en brenselcelleleverandør vil vi vise verden hva hydrogen er i stand til å gjøre for den maritime shippingindustrien. Husk at alt handler om å eliminere utslipp og øke verdiskapende aktiviteter, sier Tore Enger, konsernsjef, TECO 2030.