Det har vært et mildt sagt utfordrende periode for tidligfase investeringer siste 18 månedene. Det man har vært vitne til er at rentene har steget og kapitalmarkedet har tørket inn. Jeg har derfor vær mer selektiv på hvilke case man trekker frem og hvorfor. Jeg tror jeg har funnet en et case som fremstår som god risk/reward.
Jeg har jo vært tett på og skrevet om caser og emisjoner som fant både via Dealflow og Folkeinvest i 2022. Jeg finner en håndfull pr år som jeg anser som god risk reward. Husk at risikoen er høy! Det handler om å utligne oddsen og over tid ikke kjøpe for mye aksjer i et selskap, men spre det utover. Man må anse som pengene tapt, i alle fall for en periode!
Prisingen på selskaper som henter penger i dag i tidligfase er symbolsk sammenlignet med for to år siden. Dette har med at kapitalmarkdet er strupet igjen.
I fjor skrev jeg om seks ulike case. To hos Folkeinvest og tre hos Dealflow. Dette er min personlig vurdering. Og er ikke betalt av noen.
I 2023 har vi hatt to case, ZnL Energy og Eqon. Begge hos Dealflow. De hentet om lag 45 millioner kroner og jeg har fundamentalt troen på begge to.
Jeg har nylig fattet interesse for Ripple Boats. Ved første øyekast er det stay away – og jeg tenkte dette ikke var noe for meg. Men etter å ha blitt oppmerksom på businessmodellen, incentivene og prisingen anser jeg denne som god risk/reward i unotertmarkedet.
«Hvem pokker kan investere i elektriske båter? Det får jaggu være måte på med høye renter og svak økonomi» -tenkte jeg i utgangspunktet.
Møte med ledelsen
Jeg møtte ledelsen i Ripple Boats for å forstå businessmodellen. Hva har de som andre ikke har?
Ripple Boats skal lage elektriske fritidsbåter med en rekkevidde-fremmende luftputeteknologi for det globale markedet, med første leveranse i 2024.
Rekkevidde og kostnad er hovedbarrierene for elektrifisering av fritidsbåter, og Ripple Boats løser begge problemene. To sterke eiere har investert i teknologi og produksjonsanlegg – Pascal Technologies og Frydenbø Marine – eiere som også skal investere i denne runden. Oppsettet lar oss masseprodusere en unik og eksklusiv båt, til en brøkdel av investeringen andre i bransjen må gjøre.
Det som jeg straks fatter interesse for som investor et at selskapet har sterke eiere med produksjonsfasiliteter. Teknologien som de hevder å ha er også svært viktig for å skape et gjennombrudd for markedet i elektriske båter.
Unik patentert teknologi og samarbeid med Pascal
Pascal Technologies har utviklet skrogteknologien AirHull, der skroget «smøres» med luft, som reduserer friksjonen mellom skrog og vann, og dermed opptil dobler rekkevidden. Man kan lese mer om Pascal her i Shifter: Henter 53 millioner kroner fra internasjonal TED-kjendis (shifter.no)
Frydenbø Marine er Norges største produsent av fritidsbåter (Nordkapp, Sting), og har kompetansen for å lykkes i markedet og kapasitet på en fabrikk som lenge har bygget båter av høy kvalitet og til en god pris.
Ripple Boats er opprettet som et selskap som skal benytte seg av kompetansen og ressursene til eierne, men samtidig være 100% fokusert på utvikling og salg av elektriske båter, uten distraksjoner fra etablert virksomhet.
Slik kan Ripple skalere i rekordfart, men forbli «asset light» gjennom bruk av eksisterende fabrikk og kompetanse som normalt vil kreve både verdifull tid og ressurser å samle opp.
Det som man ser her er at selskapet skal bruke pengene på skalering, bygging og markedsføring. Ingen store kapitalkrevende prosesser.
Verdsettelse
Strukturen i Ripple er ulik fra den i oppstartsselskaper eid av gründere, og det er gunstig for nye investorer.
For at Ripple Boats skal lykkes på sikt, er det kritisk at selskapet står uavhengig fra sine to største leverandører, de eksisterende eierne Frydenbø og Pascal. Det kan kun oppnås ved at andre investorer har negativ kontroll i selskapet, over 33,33% eierandel.
Selskapet trenger 25-35 millioner kroner for å nå sin neste fase, da faller det naturlig ut at verdsettelsen må være ca. 10 millioner, pre-money, for å nå negativ kontroll. Det er også ansatt et solid team, og det er viktig at disse insentiveres gjennom et opsjonsprogram. Dette resulterer i en eierandel fra nye investorer på 35,8% til 48,1%, etter utøvelse av opsjonsprogram. Dette opplyser selskapet selv i prospektet hos Dealflow.
Dette betyr i praksis at eierne vanner seg selv ut til en symbolsk prising for å løfte frem selskapet. De største eierene har tydeligvis satt en pris på 10MNOK, dette derisker caset betydelig.
Det som er viktig for investorer Ripple Boats å følge med på er om emisjonen bli vellykket eller ikke. Jeg tror det er viktig at selskapet får inn minst 22-23 millioner kroner i denne runden.
Kjøper man aksjer i Rippe Boats er det som en opsjon å regne på suksess. Dvs. at en bør anse det som betydelig risiko for at man taper alt. Men om selskapet lykkes vil man fort kunne gjør både 100 og 200 ganger pengene.
Hvorfor tror jeg selskapet kan lykkes?
Om selskapet gis 50% sjanse for kommersialisering og masseproduksjon, er det en vanvittig risk/reward. Jeg mener prisingen i dag 35-45 mill (ETTER) penger – 10 millioner pre money. Er latterlig lav.
Det prises inn en COS – sjanse for suksess på under 8%. Om man legger til grunn kalkylene.
Asset light
Jeg tror timingen for Ripple er veldig god nå. Uten tunge investeringer i fabrikk og organisasjon, har vi en ekstremt fleksibel forretningsmodell som kan skaleres opp raskt når markedet er klar for høyere volum. Jeg tror de sikter også inn mot et premiumsegment som er mindre sårbare for økonomiske nedturer og vi vil trolig seg et mer normalmarked når Ripple lanserer en mindre og rimeligere volum-modell.
Slik jeg har forstått det vil volum modeller være mer makroavhengig knyttet en rimeligere modell, målet er et selskapet om et par år produserer en rekke båter hos verftet i Polen.
Eierstruktur – hvorfor negativ kontroll?
Siden Ripples eiere leverer teknologien (Pascal) og produksjonskapasiteten (Frydenbø) er det avgjørende at både andre aksjonærer og partnere ser på selskapet som reelt uavhengige av de to største eierne. Å avgi betydelig eierskap til eksterne eiere nødvendiggjør en selskapsstyring som sikrer både transparens og markedsmessige betingelser i forholdet mellom dagens eiere og selskapet forklarer Arve Fresvik styreleder i Ripple Boats.
Suksess for Ripple Boats vil sikre raskere og mer kontrollert kommersialisering av Pascals teknologi i lystbåtsegmentet samtidig som Frydenbø sikrer ny etterspørsel etter sin produksjonskapasitet. At Ripple understøtter verdien av dagens eieres kjernevirksomhet er derfor viktigere på kort sikt enn at verdien av Ripple maksimeres.
Styreleder i Pascal, Glenn Ole Rødland, har for øvrig investert 1MNOK privat i denne emisjonen.
Marked
Markedet er i all hovedsak Middelhavet og USA.
Konkurransebildet for lystbåter som helhet, fossilt og elektrisk, er svært fragmentert, der de 10 største spillerne globalt har under 25% markedsandel. Dette er en fordel for elektriske båtselskaper, som ikke møter velorganisert motstand fra etablerte konkurrenter, slik som f.eks. er tilfellet når bilbransjen elektrifiseres.
Man kan lese mer om selskapet her: Stian Gulla og Nathaniel Frithiof leder Ripple Boats som bygger elektriske båter | Finansavisen
Risikofaktorer
Vi vurderer den tekniske risikoen som veldig lav de neste par årene. Hovedutfordringen for Ripple vil være kommersielle faktorer. Dersom det viser seg at markedsutrullinger går langsommere enn forventet, vil Ripple kunne utnytte det bedre enn de fleste andre siden selskapet har lite kapitalbinding og faste kostnader i bunn forklarer Arve Janbu Fresvik
Egen vurderinger
Det at man får tegne aksjer til pre money 10 millioner tenker jeg er bakt inn i risiko og makrobildet. For to år siden ville dette selskapet vært verdsatt til 45-60 millioner. Jeg tror det kan være en god timing og et motsyklisk bet å prøve her. Om selskapet får opp etterspørselen og ønsker å skalere er dette et klassisk PE case.
Jeg tror timingen er rett, det er først to år til man får i gang volumordrer og virkelig fart på salget. Dette er en gylden inngangsbillett! Jeg kjøper selv aksjer her, men husk money managment nå vi kjøper utnoterte aksjer.
Vi har kun tatt frem to case i år. Det var EQON i februar og ZnL Energy i April. Jeg er helt sikker på at de to førstnevnte blir meget spennende og lønnsom investering!
Rippel Boats blir nummer tre i år.