Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Nygård vil ikke gripe inn mot tog-oppsplitting på Østlandet

NTB av NTB
06.09.2022
i IN live
Lesetid:3 mins read

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil ikke gripe inn og stanse den pågående prosessen med å dele togtrafikken på Østlandet mellom Vy og Flytoget.

– Hva som blir utfallet av den prosessen kan ingen av oss vite nå, understreker Nygård overfor NTB.

Men han gjør det samtidig klart at han ikke vil gripe inn og stanse Jernbanedirektoratet, som nå har valgt å forhandle med Vy om den ene delen av togtilbudet på Østlandet og med Flytoget om den andre delen.

– Vi har gitt et mandat til Jernbanedirektoratet om å utforme et best mulig togtilbud. Vi er opptatt av å få flere folk om bord i togene, og at staten utnytter hver krone på best mulig vis, sier han.

Direktoratet er nå i forhandlinger med selskapene, og det er ventet at en avgjørelse først vil komme neste år.

Avviser løftebrudd

Men direktoratet har allerede gjort det klart at de i utgangspunktet ønsker å dele togtrafikken mellom Vy og Flytoget, noe som har skapt raseri i fagbevegelsen. Mandag ble dette løftet til høyeste hold i regjeringen i et møte mellom både Nygård, statsminister Jonas Gahr Støre (Ap), LO-leder Peggy Hessen Følsvik, Jernbaneforbundet og Norsk Lokomotivmannsforbund.

Regjeringen har blitt beskyldt for løftebrudd, siden de i Hurdalsplattformen slår fast at de skal stanse både oppsplitting og konkurranseutsetting av jernbanen.

Nygård avviser løftebrudd. Han sier at man i Hurdalsplattformen siktet til en annen type oppsplitting.

– Vi sikter til selskapsstrukturene. Her var det lagt til rette for en politikk med enda flere togoperatører. Den retningen, den konkurranseutsettingen, har vi stanset, sier han.

– Annen arbeidsfordeling

Samferdselsministeren vedgår at den delen av togtilbudet som Vy har ansvar for i dag, vil bli splittet i to hvis man går videre med en deling mellom Vy og Flytoget.

– Det interessante i diskusjonen om oppsplitting, er på hvilket vis det blir splittet. Det kan bli en annen arbeidsfordeling mellom de to togselskapene, sier Nygård.

Jernbaneforbundet og Lokomotivmannsforbundet har beskyldt regjeringen for å videreføre Høyre-politikk. De mener at togtilbudet blir dyrere og mindre fleksibelt når det skal deles mellom to statlige selskaper.

Avviser konkurranseutsetting

Høyre-regjeringen med Erna Solberg i spissen, ønsket i utgangspunktet å holde en anbudskonkurranse for togtrafikken på Østlandet. Der ble trafikken delt opp i to, gjennom det som ble kalt «trafikkpakke 4» og «trafikkpakke 5».

Etter at Ap-Sp-regjeringen tok over, ble anbudskonkurransen avblåst, og erstattet med en «direktetildeling». Støre-regjeringen har beholdt de to forskjellige pakkene, som nå kalles for «Østlandet 1» og «Østlandet 2», men har åpnet for at Jernbanedirektoratet kan vurdere en annen fordeling av rutetilbudet underveis i tildelingsprosessen.

I stedet for å gi alt til ett selskap, ønsker regjeringen å la de to statlige selskapene Vy og Flytoget forhandle med Jernbanedirektoratet om rutetilbudet.

Direktoratet har valgt Vy som foretrukken forhandlingspartner for «Østlandet 2», mens Flytoget er foretrukken for «Østlandet 1». Det er denne oppsplittingen som har skapt skuffelse i fagbevegelsen.

Nygård avviser imidlertid at det har vært en konkurranse mellom de to selskapene.

– De konkurrerer ikke. Det er misforståelse. Man velger fra Direktoratet en foretrukken samtalepartner, sier han.

Utelukker ikke sammenslåing

Nygård begrunner todelingen med at togkapasiteten er sprengt i tunnelen som går gjennom Oslo, og at Flytoget har konsesjon til å kjøre gjennom tunnelen 10 ganger hver time.

– For å få økt kapasitet til passasjerene på togene, må vi gjøre noe med det. Flytoget er en nøkkel, sier han.

Det er staten som har gitt konsesjonen, og staten som eier begge selskapene. Nygård utelukker ikke at de to selskapene en dag kan slås sammen, men det ligger i så fall lengre fram i tid.

– Det kan være vi skal se på antall selskaper og selskapsstruktur for persontog i framtiden. Men ikke nå.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Oljelekkasje på produksjonsskip i Barentshavet – mannskap ble plassert i livbåter

11.05.2025
IN live

MDG vil fjerne dokumentavgiften for førstegangskjøpere

11.05.2025
IN live

Støre hadde besøk av Starmer – vil ikke røpe fregattbeslutning

11.05.2025
Neste innlegg

Liz Truss: Vi vil ta tak i sakene som holder Storbritannia tilbake

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?