Én av tre forbrukere som vinner fram i flyklagenemnda, opplever at flyselskapet ikke følger opp vedtaket, ifølge en gjennomgang gjort av Forbrukerrådet.
Utbetalingen er opp til flyselskapets godvilje selv i de sakene der forbrukerne får fullt medhold, da en forbruker som vinner fram i nemnda, ikke automatisk får rett utbetalingen, ifølge Forbrukerrådet.
– Det er på høy tid at vedtak fra flyklagenemnda blir rettslig bindende, slik at forbrukere som vinner saken sin, faktisk også får pengene sine, sier Forbrukerrådet-direktør Inger Lise Blyverket.
Widerøe, Norwegian, KLM og SAS ligger på de øverste plassene i fordelingen av saker der selskapene ikke aksepterer nemdsvedtaket. Så langt i år har antallet saker oversteget det totale antallet for hele 2022.
– Når selskapene ikke følger vedtakene, rykker forbrukeren tilbake til start og må starte opp saken på ny i forliksråd og øvrig rettsapparat, sier Blyverket.
Hun forteller at de har utfordret samferdselsministeren på dette. Tidligere har Forbrukerrådet adressert både den kraftige økningen i antallet saker og finansieringen av nemnda.
(©NTB)