TECO 2030 har virkelig fått vind i seilene eller fart på brenselcellene om man skal bruke riktig fagterminologi.
Selskapet som mange investorer var skeptisk til, har nå knust Oslo Børs og lignende fornybar selskaper med en oppgang på over 130% siste halvåret. Det er vanvittig sterkt i et særdeles krevende kapitalmarked.
Men hva har egentlig skjedd med selskapet siste halvåret. Med en aksjekurs om har over doblet seg siste tiden, fatter det betydelig interesse hos eksterne og nye investorer. Investornytt har laget en tidslinje over nyheter som har komt gjennom høsten og vinteren.
08.09 – TECO 2030 signs MoU with thyssenkrupp Automation Engineering for delivery of Fuel Cell production equipment
16.09 – TECO 2030 launches new product concept TECO 2030 Power Barge
30.09 – TECO 2030 wins award at the ZeroEmission@Berth innovation competition
12.12 – TECO 2030 signs supplier partnership agreement with SinoHyKey
15.12 – TECO 2030 completes production of first fuel cell stack
20.12 – TECO 2030 signs fuel cell stack production equipment contract
En av de største usikkerhetsmomentene investorer står ovenfor i en aksjeinvestering, er om det aktuelle selskapet får funding (kapital) til å vokse og sette ideer ut i live. Den største prestasjonen denne høsten mener jeg som investor at TECO2030 har klart er å klare å få med SunHydrogen med på laget som hjørnesteinsinvestor for neste vekstfase. Selskapet er sikret 100 millioner kroner i finansiering. 70 millioner NOK på kurs 5.42 samt et konvertibelt lån på 30 millioner kroner.
US basert hydrogen aktør – investeringsfond les mer her.
SunHydrogen utvikler banebrytende teknologier for å lage, lagre og bruke grønt hydrogen i et marked som Goldman Sachs estimerer til å være verdt 12 billioner dollar innen 2050. Vår patenterte SunHydrogen Panel-teknologi, som for tiden er under utvikling, bruker sollys og enhver vannkilde for å produsere lave kostnader grønt hydrogen. I likhet med solcellepaneler som produserer elektrisitet, vil våre SunHydrogen Panels produsere grønt hydrogen. Vår visjon er å bli en stor teknologileverandør i den nye hydrogenøkonomien. Ved å utvikle, anskaffe og samarbeide med andre kritiske teknologier, har vi til hensikt å muliggjøre en fremtid med utslippsfrie kjøretøyer, skip, datasentre, fly og mer.
I september inngikk selskapet en avtale om MOU med ThyssenKrupp AG som er et tradisjonsrikt tysk industrikonsern med sete i Duisburg og Essen. Hovedkontoret ligger i Essen. Et memorandum of understanding er en avtale mellom to eller flere parter skissert i et formelt dokument. Det er ikke juridisk bindende, men signaliserer partenes vilje til å gå videre med en kontrakt.
TECO2030 vinner pris for mest innovative løsning med POWER BARGE
Den 30. september børsmelder selskapet at de har vunnet en prestisjetung pris. Innovasjonskonkurransen ZeroEmission@Berth er vert for den maritime forretnings segmentet i Tyskland.
Vi er ydmyke til å være valgt som vinner foran de store og ledende bransjeaktørene ABB OY og Hydrogen de France. Med denne prisen beviser TECO 2030 sin evne til å utvikle seg ledende maritime nullutslippsbrenselcelleløsninger, sier Tore Enger, konsernsjef av TECO 2030.
Implenia inngikk avtale med kostnadsramme verd 30 millioner kroner.
Bestillingen dekker to TECO 2030 FCM400 brenselcellemoduler for en total effekt på 800 kW med alt ekstra kraft- og automasjonsutstyr som skal installeres i en 20 fots ISO-kontainer som vil gi nullutslippsenergi ved byggeplasser. Implenia har en mulighet til å inkludere ytterligere to brenselcellemoduler (FCM400).
HydroPilot-konteineren som kan øke effektkapasiteten til 1600 kW installert i samme HydroPilot-konteiner.
TECO 2030 signerer leverandørpartnerskapsavtale med SinoHyKey
SinoHyKey (SHK) har inngått et strategisk partnerskap som vil tillate SHK å levere MEA, en av nøkkelkomponentene i TECO 2030-brenselcellesystem for å dekarbonisere sjøtransporten. Samarbeidet har allerede startet og forventes å vare hvis de viktigste milepælene i utvikling kan oppnås med suksess.
«Jeg er glad for å kunngjøre vår leverandøravtale med SinoHyKey i Vancouver og ser frem til et godt samarbeid i mange år», sier Tore Enger, Group Administrerende direktør i TECO 2030. «Sammen vil vi kunne gi nullutslippsenergi
løsninger til verden, legger Enger til.
«SinoHyKey er veldig glade for å samarbeide med TECO 2030 for å demonstrere potensialet til hydrogenbrenselcellen i marine og andre tunge applikasjoner – ikke bare i Europa, men over hele kloden. SHK MEAs bestemt for TECO 2030 prosjektet bruker en toppmoderne design som tilbyr suveren krafttetthet, holdbarhet og kostnadseffektivitet,» sier Dr. Yuquan Zou, administrerende direktør i SinoHyKey Teknologiselskap.
SinoHyKey Technology ble grunnlagt i en spesialutviklet teknologisk sone like utenfor Guangzhou, Kina, hvor vårt 80 000 kvadratmeter store anlegg rommer design, produksjon og testing av CCM-ruller og MEAs. Videre forskning og utvikling, samt samarbeid med de mange brenselcelleselskapene i området, finner sted på vår nordamerikanske lokasjon i Vancouver, BC. Enten på land, hav eller himmel, har vi som mål å gi det internasjonale markedet høyeffektive, kostnadsvennlige hydrogenløsninger for alle transportformer. Teamet vårt, ledet av Canadian Academy of Engineering-stipendiat Dr. Ye Siyu, består av industrieksperter fra Ballard Power Systems og Automotive Fuel Cell Company (AFCC) – sammen representerer vi utallige års erfaring og en formidabel kunnskap om denne revolusjonerende teknologien . Vi ser frem til å levere rene, innovative MEA- og CCM-produkter til deg for alle dine behov.
Gjennombrudd og første bestilling av Future Funnel
Dette er et stolt øyeblikk for teamet, siden jeg vet hvor dedikerte de har vært for å få denne første innkjøpsordren. Jeg er sikker på at dette vil trigge den andre bølgen for scrubbere ettersom drivstoffprisgapet stabiliserer seg igjen etter nesten 3 år med en global pandemi og 3 år siden introduksjonen av global svovelhette implementert av IMO,» sier en entusiastisk Tore Enger,
Konsernsjef, TECO 2030.
TECO 2030 Future Funnel er en neste generasjons marine utslippsreduksjon system, utviklet for å overholde ikke bare eksisterende, men til og med kommende og langt strengere reguleringer i marin næring. Future Funnel vil tillate skip
for å redusere svoveloksider, nitrogenoksider, svart karbon og svevestøv utslipp. TECO 2030 Future Funnel er utviklet av TECO 2030 i samarbeid med det østerrikske AVL. Fremtidstrakten har vært gjennom state-of-the-art testsimulering med over 20 års driftstid under ekstreme forhold.
..og dette ikke var nok – den 21.12 meddeler Teco2030 at de har fått en avtale på fuel cells.
Kontrakten innebærer design, produksjon og levering av utstyret. Testproduksjon av TECO 2030 brenselcellestacks vil bli fullført hos thyssenkrupp Automation Engineerings hovedkontor i Bremen, Tyskland. Utstyret er validert og ferdigstilt i Bremen før sending til Narvik, som finner sted Q1 2024. Den skal deretter installeres og settes i drift i Narvik i løpet av Q1 og Q2
2024.
TECO 2030 Innovation Center blir den første Gigafactory i Europa for Proton membran (PEM) brenselceller og har en årlig kapasitet på 120 MW produksjon i 2024, økende til 400 MW i 2025.
«Enda en milepæl nådd, og vi beveger oss nærmere nullutslippsenergi generering, da vi har signert en kontrakt for levering av et komplett brenselcellestack produksjonslinje ved vårt anlegg i Narvik. I løpet av det neste året vil produksjonslinje vil bli satt opp i Bremen, Tyskland og produsere en begrenset mengde av TECO 2030 PEM brenselcellestacks,» sier Tore Enger, konsernsjef for TECO 2030 med stor entusiasme. «Dette får meg til å føle meg stolt og ydmyk over alle styrkene
arbeider sammen for å realisere nullutslippsenergiproduksjon for skipsfarten og tung industri,» legger Enger til.
«Vi er glade for å støtte vår nye partner TECO 2030 med vår kunnskap og langvarig ekspertise innen brenselcellemontering og testutstyr og er stolt over å være en del av TECO 2030s visjon om å realisere en utslippsfri fremtid for
shipping og tung industri,» sier Michael Menneking, administrerende direktør i thyssenkrupp Automation Engineering.