Mens nær halvparten av Oslo-bilene er elektriske, er andelen på kun 8,3 prosent i Finnmark. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener nye klimaregler rammer skjevt.
– Det vitner om en ekstrem distriktsfiendtlighet hvis man bare girer opp prisen på drivstoff uten å se på hvordan det slår ut. Det øker forskjellen mellom by og land, og det øker forskjellen mellom folk som har mye og lite penger, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til NTB.
Han har dykket ned i elbil-statistikk fra SSB og mener den beviser at distriktene er taperne når Stortinget strammer til i klimapolitikken.
– Alle i Norge kan ikke ta trikk eller T-bane til jobben. Sånn er det, sier Vedum.
Tirsdag vedtar et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Høyre, SV, Rødt, Venstre, MDG og Kristelig Folkeparti en utvidelse av klimakvoteloven.
Senterpartiet har tidligere uttalt seg kritisk til loven i VG
, hvor de viste til at bensinen i verste fall kan bli 6,54 kroner dyrere og dieselen 7,49 kroner dyrere, ifølge anslagene regjeringen selv bruker.
Nå påpeker Vedum at det er distriktene som rammes hardest av en slik prisøkning.
Tall fra SSB
viser at Oslo har desidert høyest elbilandel, med hele 48 prosent elektriske personbiler i 2024.
Akershus er på andreplass med 35 prosent, mens Vestland fylke har 33 prosent elbiler og Rogaland 29 prosent.
På den andre enden av skalaen finner man Finnmark med 8 prosent elbiler, Innlandet med 14 prosent, Troms med 16 prosent og Nordland med 17 prosent.
– Det er bare i Oslo at nær 50 prosent har elbil. Og den laveste andelen er i Finnmark og Innlandet. Det virker det som om Arbeiderpartiet har glemt. Venstre, Høyre, MDG og KrF har glemt det for lenge siden, sier Vedum.
Han viser til at han i tiden som finansminister bidro til å holde bilavgiftene på et stabilt nivå.
– Det vi reagerer så kraftig på nå, er at Ap og Høyre ikke ser på hvordan et avgiftshopp slår ut. Det er flest som har lav inntekt, som har gammel bil og som oftest ikke går på el. Og det er de som bor på mindre steder, der de er helt avhengig av bilen, som må betale regningen, sier han.
– Men tror du ikke at en slik avgiftsendring kan bidra til at også flere på bygda får seg elbil?
– Jo, men det skjer jo allerede i full fart i dag, med gulrot. Det er flere og flere som bor på mindre steder som kjøper seg elbiler. For de nyere elbilene har også lengre rekkevidde og er blitt mye bedre biler, sier Sp-lederen.
Senterpartiet varsler at de kommer til å være krystallklare i eventuelle budsjettforhandlinger framover, om at avgiftene må ned.
– Jeg mener at vi har høyt nok avgiftsnivå på bensin og diesel i Norge.
– Man må ikke straffe dem som tar vare på den gamle bilen sin. Og straffe dem som har minst mulighet til å skifte til trikk, buss eller T-bane, som ikke bor i Oslo sentrum. Det er utrolig uklokt. En helt feilslått politikk, tordner Vedum.
(©NTB)