Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Venstre vil kompensere passasjerene for kaoset på Follobanen

NTB av NTB
18.01.2023
i IN live
Lesetid:2 mins read

Follobanen er ute av drift, og pendlerne sitter igjen med et mye dårligere tilbud. Nå ber Venstre om at de får refundert billettutgifter.

– Vi mener at de reisende som er rammet av kaoset på Follobanen må kompenseres for at de ikke får tilbudet de er forespeilet. Dette ansvaret ligger på Bane Nor, sier Venstres samferdselspolitiske talsperson André N. Skjelstad.

Han tok onsdag opp saken med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i spørretimen på Stortinget.

– Norske pendlere måtte smøre seg med ekstra tålmodighet i 20.879 timer bare i 2022. Ikke siden 2010 har togene vært så mye forsinket. Samtidig var det 20.683 innstilte tog, tog som skulle gått, men som ikke gikk, sa Skjelstad.

Han kalte problemene på Follobanen for «toppen av kransekaka». Prestisjeprosjektet til 36 milliarder kroner måtte stenge bare åtte dager etter åpning i desember.

Nygård kan foreløpig ikke love noe

Samferdselsministeren sa seg enig i at det er passasjerene som må stå i fokus i denne saken.

– Det er de det handler om, det er de som har fått et dårligere tilbud enn de kunne forvente, svarte han.

Nygård innrømmet også at det som har skjedd på Follobanen og andre jernbanestrekninger i høst ikke har vært godt nok. Men foreløpig kunne han ikke love refusjoner.

– Vi er også opptatt av passasjerenes rettigheter, og kommer til å jobbe mer med det framover. Diskusjonen om hva slags tilbakebetaling eller reduksjon i priser de skal få, vil jeg ikke gå inn i her. Men det er en dialog jernbaneoperatørene må ha med sine kunder, sier han.

Forskjellige ordninger

Skjelstad i Venstre mener Vy og de andre togselskapene bør hente inspirasjon fra reiseselskapet Ruter på Østlandet.

– Hos dem er det både enkelt å søke refusjon og bedre ordninger, sier han.

Ruter refunderer dokumenterte utlegg med inntil 750 kroner hvis passasjerene blir mer enn 20 minutter forsinket.

Hos Vy får passasjeren refundert 50 prosent av billettprisen ved forsinkelser på over 30 minutter, med noen unntak.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Venezia-beboere protesterer mot Bezos-bryllup

16.06.2025
IN live

Siv Jensen får nytt styreverv

16.06.2025
IN live

UNN varsler nye kutt fra høsten

15.06.2025
Neste innlegg

Valget i Tyrkia kan bli framskyndet

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?