Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Trend og trygg tradisjon: 77 prosent av oss spiser julegrøt

NTB av NTB
03.12.2023
i IN live
Lesetid:3 mins read

Hele 77 prosent regner med å spise julegrøt minst en gang i desember, og 29 prosent på selveste julaften. Det er på nivå med i fjor – og årene før.

Hvert år gjennomfører Norstat en undersøkelse for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). I november svarer folk blant annet på hva de spiser i forbindelse med jul og hvem de gjør det sammen med. Tallene viser at startskuddet for julegrøten går nå. 34 prosent regner med å spise julegrøt allerede før lille julaften.

28 prosent vil spise risengrynsgrøt på lille julaften, 29 prosent på julaften og 17 prosent spiser grøten en av de andre juleferiedagene.

– Det er først og fremst med familie og slekt man spiser julegrøt, men en tredel av dem som spiser julegrøt før jul, spiser den i selskap med venner og kollegaer, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i Melk.no til NTB.

Trend eller tradisjon

De siste tiårene har det vært mye snakk om en voksende, sunn grøttrend, med økt interesse for alt fra vannbaserte kjøleskapsgrøter til den gode, gamle havre- eller byggrøten til hverdags.

Tidligere undersøkelser viser at 9 prosent av nordmenn i 1991 sa de spiste havregrøt minst en gang i uka, en andel som økte til 15 prosent i 2013. I år sa hele 22 prosent at de spiser havregrøt ukentlig. Særlig urbane kvinner har sansen for havregrøt.

Det er derimot like mange menn som kvinner som sier de spiser julegrøt. Det er dessuten de under 30 år og småbarnsfamilier som har mest sans for julegrøt, og tradisjon veier tyngst.

Og selv om trenden med sunn grøt til hverdags griper om seg, har den tilsynelatende ikke tatt julegrøtens tradisjonelle plass.

– Vi ser år etter år at jul og tradisjoner til jul for de aller fleste er ganske urokkelige. Vi skal spise det vi alltid har gjort. Det som imidlertid har forandret seg veldig, er når vi starter feiringen. Det meste starter før og avsluttes tilsvarende tidlig, sier Arnesen.

Grøtete fordeler

Opinion har også utført en juleundersøkelse, de på vegne av MatPrat. Der ble folk blant annet spurt hva de skal spise til julemiddag den 24. Og der vinner ikke akkurat grøten. Bare 3 prosent oppgir det som sannsynlig at risgrøt blir hovedrett på julaften i år. 38 prosent sier imidlertid at riskrem er dessertfavoritten i jula i år.

– Ja, tradisjonen er ennå å spise julegrøt på formiddagen og annen middag på julekvelden, bekrefter Arnesen, men sier grøten likevel finner veien til middagsbordet.

– Siden så mange spiser grøt i dagene før jul, og riskrem er landets mest populære dessert, er det mange som lager en stor porsjon risgrøt først, og så lager riskrem av restene. Ut over dette har vi sett at mange bruker risgrøtrester til en rekke gode ting, som lapper eller for eksempel riskremkake, sier hun.

Et par momenter til veier i grøtens favør: Den kan nå fåes i mange ferdig- og hurtigvarianter fra norske produsenter, og den representerer mat med norske tradisjoner, som typisk øker i popularitet i usikre tider. I trangere økonomiske tider med uro i verden blir folk mer opptatt av matsikkerhet.

– Våre holdninger til norskprodusert mat har vært positive i lang tid, men viktigheten av egen matproduksjon ser ut til å øke i takt med krisetider. Det samme så vi tidlig i pandemien, i mars 2020, da oppslutningen rundt norskprodusert mat målte 88 prosent i vår undersøkelse
, sier Arnesen.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Trump krever at USA skal få laveste pris på medisiner

12.05.2025
IN live

Fersk LO-leder om omstridt strømpakke: – Ikke i norsk interesse

11.05.2025
IN live

Bessent: Produktive handelssamtaler med Kina

11.05.2025
Neste innlegg

Olivenbønder lengter etter vinteren

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?