Tre Sikorsky-helikoptre som frakter oljearbeidere til og fra jobb i Nordsjøen, er ute av drift. Det har lenge vært problemer med reservedeler til modellen.
– Vi er informert om at én S92 er inne til vedlikehold, og at to maskiner sjekkes ut etter at det er oppdaget metallspon i girboksen. Disse må selvfølgelig inspiseres. Om nødvendig må girboksene plukkes fra hverandre og byttes ut, sier Per Steinar Stamnes, som leder fagforeningen Styrke Equinor Sokkel, til Bergens Tidende.
Følsomme sensorer i helikoptre varsler dersom metallpartikler løsner i girboksen. Om problemene oppdages tidlig, kan man unngå slitasje og at girboksen går i stykker.
– Situasjonen har ført til redusert kapasitet og forsinkelser i offshoretransporten, særlig fra Florø og Flesland. Vi forventer at trafikken gradvis vil normaliseres i løpet av uken, sier pressetalsperson Gisle Ledel Johannessen i Equinor i en epost til NTB torsdag.
Det har i lang tid vært problemer med å skaffe ulike reservedeler til Sikorsky S92, delvis fordi Sikorsky har prioritert vedlikehold av den militære flåten.
Equinor inngikk i fjor avtaler om 15 nye helikoptre til passasjertrafikk på norsk sokkel med Bell og Leonardo. Selskapet sa at å gå fra én til tre helikoptermodeller på norsk sokkel, ville gi større fleksibilitet og regularitet.
(©NTB)