Etter kraftig debatt om informasjonsflyt og likebehandling i markedet, melder Tomra at de endrer praksis for kommunikasjon med finansmarkedet. Selskapet vil ikke lenger holde lukkede pre-close calls før kvartalsrapportering.
Tomra har de siste ukene vært i sentrum for en opphetet diskusjon om selektiv informasjonsdeling, etter at det ble registrert betydelig shorting og kursfall i kjølvannet av en pre-close call i juni. Nå svarer selskapet på kritikken med konkrete endringer.
— Vi anerkjenner verdien av en åpen og kontinuerlig dialog med finansmarkedets aktører for å sikre et solid grunnlag for å vurdere Tomras underliggende verdier og fremtidsutsikter. Derfor har Tomra, før vi går inn i stilleperioder i forkant av kvartalsresultater, arrangert såkalte pre-close calls, skriver Tomra i en fersk børsmelding.
Selskapet legger til at samtalene har fungert som et siste kontaktpunkt hvor Tomra har kunnet gi avklaringer og minne interessenter på de siste offentlige kunngjøringene og veiledningen som ble gitt under forrige kvartalspresentasjon. Og der det er relevant, gjennom etterfølgende meldinger.
Les også børsintervju med børsdirektør Øivind Amundsen angående saken.
Tre sentrale endringer
Selskapet varsler nå tre konkrete grep for å styrke tilliten til markedskommunikasjonen:
- Guiding i kvartalsrapportene: Tomra vil fremover publisere veiledning på utvalgte finansielle nøkkeltall direkte i kvartalsrapportene.
- Slutt på pre-close calls: Selskapet vil ikke lenger arrangere lukkede pre-close calls med utvalgte analytikere. I stedet åpnes det for løpende dialog med alle markedsaktører – så lenge det ikke er stilleperiode.
- Formalisert stilleperiode: Tomra innfører en formell stilleperiode på minimum fire uker før kvartalsrapportering. Og vil alltid være i stilleperiode etter kvartalsslutt.
Mer åpenhet og likebehandling
Tomra understreker at målet er å sikre at all informasjon gis til markedet på like vilkår, i tråd med prinsippene om åpenhet og transparens:
— Det er viktig for Tomra å sikre at alle interessenter mottar korrekt og tidsriktig informasjon, og at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for markedet på grunnlag av likebehandling og åpenhet, melder selskapet.