Kontrollene er nå så kraftig skjerpet i de tre havnene hvor russiske skip fortsatt får anløpe, at tolldirektøren tror eventuelle smuglere vil velge andre ruter.
– Vi må unngå at Norge blir brukt som transittland. Og særlig at ikke russiske fiskebåter blir brukt som transittkjede gjennom Norge. Med den kontrollintensiteten vi har nå, opplever jeg i stor grad at den risikoen er lukket, sier tolldirektør Øystein Børmer til NTB.
Tirsdag morgen var han på plass ved havnen i Tromsø, hvor flere russiske trålere ligger til kai. Tollvesenet har omdisponert masse ressurser for å føre nøye kontroll med skipene.
Børmer understreker at ingenting er sikkert når man jobber med smuglingsbekjempelse.
– Men med så høy kontrollgrad på de russiske fiskefartøyene tror jeg det er all grunn til at de vil forsøke på andre transportformer og andre land, sier han.
Etter en del press fra opposisjonen, skjerpet regjeringen reglene for russiske fiskefartøy i Norge fra 6. oktober. Skipene kan nå kun anløpe i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord, og der blir de kontrollert nøye av tollere – spesielt for å forhindre at de tar med seg varer underlagt sanksjoner til Russland.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) var tirsdag på befaring hos tollinspektørene i Tromsø. Han mener det er viktig å holde havnene åpne også for russiske fiskere for å ivareta det norsk-russiske fiskerisamarbeidet.
– Og så er det viktig at fartøyene ikke kan brukes som et smutthull i sanksjonsregelverket, sier han.
(©NTB)