For sjuende måned på rad faller Tesla-salget i Europa. I juli sank registreringene med 40 prosent, mens kinesiske BYD økte salget med 225 prosent. I Norge holder Tesla stand, men internasjonalt er bildet langt mørkere.
Tesla har slitt globalt den siste tiden. Bilsalget falt i andre kvartal. Elon Musk har advart om at selskapet kan få «noen tøffe kvartaler» fremover. Analytikere peker på at modellporteføljen begynner å dra på årene og at konkurrentene har lansert mer attraktive nyheter.
— Tesla forsøker å overbevise investorer om at de egentlig ikke er en bilprodusent, men en teknologiselskap innen AI, robotikk og autonomi. Samtidig selges bilene deres tregere fordi modellene er gamle, uttalte Thomas Besson i Kepler Cheuvreux til CNBC.
Det ble registrert 8.837 nye Teslaer i Europa i juli. En nedgang på hele 40 prosent fra samme måned i fjor. Dermed er nedgangen et faktum for syvende måned på rad.
Samtidig noterte kinesiske BYD seg for 13.503 registreringer, en vekst på 225 prosent sammenlignet med juli i fjor. BYD har på få år etablert showrooms over hele Europa og lansert nye modeller til aggressive priser.
Kinesiske bilmerker har nå over fem prosent markedsandel i Europa. En rekordandel som kan øke ytterligere dersom veksten fortsetter i samme tempo.

Norsk kontrast
Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Tesla Model Y tronet øverst på salgstoppen i Norge i juli. Men i nabolandene Sverige, Danmark og Finland var ikke Tesla å finne på listen over de ti mest solgte bilene.
Europa i press
Volkswagen, BMW og Renault rapporterte vekst i juli, men må se seg overkjørt på veksttakt av de kinesiske merkene. EU har svart med økte tollsatser, men bransjeorganisasjonen ACEA etterlyser bedre rammevilkår for å sikre konkurransekraft på hjemmebane.
— Vi må få en politikk som legger til rette for europeisk konkurransekraft, i stedet for å kvele innovasjon, sa ACEA-direktør Sigrid de Vries til CNBC.
