Telekomgigantene Telenor og Vodafone slår sammen innkjøpsmusklene. Avtalen omfatter et volum på over 26 milliarder euro. Tilsvarende rundt 300 milliarder kroner.
Telenor og Vodafone annonserte onsdag et nytt strategisk partnerskap mellom sine innkjøpsselskaper, Telenor Procurement Company og Vodafone Procurement Company.
Målet er å kutte kostnader, øke innkjøpskraften og presse leverandørprisene i en bransje preget av fallende marginer og økte geopolitiske spenninger.
— Dette partnerskapet vil ytterligere styrke Telenors konkurransekraft og skape økt verdi for både selskaper, kunder og aksjonærer, sier Telenors innkjøpssjef Thomas Skjelbred.
Vodafone-topp Ninian Wilson legger vekt på at samarbeidet vil gi både enklere prosesser og sterkere forhandlingsposisjon.
— Vi kombinerer volum og kompetanse for å få mer effektive og bærekraftige løsninger. Og vi åpner nye muligheter for leverandørene våre.
Marginpress og geopolitikk
Partnerskapet dekker konsernenes samlede kundebase på over 550 millioner mennesker i 23 land. Volumet gjør de to aktørene til en tyngre global innkjøpskraft, i en tid hvor geopolitiske spenninger, inflasjon og teknologiskift presser telekombransjen.
Begge konsernene fremhever også bærekraft som en nøkkel i avtalen, med strenge krav til miljø- og samfunnsansvar i leverandørkjeden.