Flyselskapet Flyr leverte et driftsresultat på minus 279,5 millioner kroner i andre kvartal, og selskapet hadde en omsetning på 339 millioner kroner. Administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid sa at kvartalet ble preget av kapasitetsvekst, nye ruter og rekruttering. Frislid sa videre at selskapet gikk fra fire fly i vintersesongen til ti fly i trafikk i sommer. Nye ruter og destinasjoner ble åpnet og med 150 nye ansatte ble totalen preget av betydelige investeringskostnader.
-Vinteren er generelt sett lavsesong for flybransjen, og det er mulig Flyr trenger mer penger for å overleve vinteren. Sa Jan Petter Sissener til Investornytt sist vi snakket sammen og nå er lavsesongen ved dørstokken til Flyr.
Vil spare 400 millioner kroner
På tirsdag kom en pressemelding fra selskapet hvor Flyr varslet om permitteringer og kraftige kutt for å spare rundt 400 millioner kroner. Flyselskapet skor seg for det som etter alle solemerker kommer til å bli en krevende vinter for flybransjen. Gjennom vinteren vil Flyr ha en bemanning tilsvarende 5–6 fly, og selskapet kutter ruter som ikke defineres som lønnsomme nok, skriver NTB. –Dersom selskapet opplever at etterspørselen kommer tilbake tidligere enn antatt, vil man raskt kunne snu seg rundt og sette opp flere ruter. Det betyr blant annet at medarbeidere vil kunne bli kalt tilbake på jobb på kort varsel, skriver Flyr i pressemeldingen.

Forvalter av det ny-lanserte fondet Global Assets Dynamic, Lars Semb Maalen-Johansen synes ikke flybransjen ser interessant utover i Q4 og rallyet i reiseliv kan være en del shortinndekning.
«Det er på tide for Flyraksjonærene å ta på seg fallskjermen og forberede et hopp ganske snart.»
Lars Semb Maalen-Johansen, CIO/Partner Global Assets
Flyr skrev i en pressemelding at de vil beholde rutene til en rekke populære europeiske reisemål, men at kun et begrenset antall innenlandsruter i Norge opprettholdes. Selskapet vil gradvis øke tilbudet igjen utover våren og sommeren neste år, når flybransjen går inn i høysesongen.
– Vi står overfor en utfordrende vinter der folk flest har mye mindre å rutte med, som følge av rekordmange rentehevinger, generell høy prisvekst og svært høye strømpriser. Det treffer oss som bransje og selskap hardt fordi enda færre ønsker å reise, sier administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid i Flyr.
Passasjerer får pengene tilbake
Passasjerer som har bestilt billetter til ruter som ikke vil betjenes i vinter, vil bli kontaktet direkte av flyselskapet, skriver NTB.
– Vi skjønner at dette er frustrerende for de gjestene som nå får reisen sin endret, men alle som blir berørt vil bli kontaktet direkte, få hjelp til å enten endre sin reise eller få pengene tilbake, sier Wikstrøm Frislid.
Grisete emisjon
Nordnets investeringsøkonom, Mads Johannesen delte en tweet med sine følgere tirsdags kveld om Flyrs kostnadskutt. -Dessverre har dette ligget i kortene lenge. Selskapet har gitt fullmakt til å hente mer penger ved tidligere GF i år. Pass på pengene dine om du er aksjonær, sist emisjon var grisete.

Investornytt tok kontakt med Nordnetprofilen og investeringsøkonom, Mads Johannesen etter at det ble kjent at Flyr må ta drastiske grep for å kutte kostnader.
Hva ville du gjort som aksjonær i Flyr?
-Jeg ville solgt mine aksjer, mye på grunn av den skyhøye risikoen.
Hvordan kan Flyr bli attraktivt fra et investor stå sted igjen?
-Om de skal løfte seg må de bevise at de klarer å tjene penger og øke sine marginer. Det tror jeg blir vanskelig på kort sikt gitt dagens situasjon med høy inflasjon og lavere forbruk fra husholdninger.
Mads mener at dette har ligget i kortene lenge og i løpet av sin korte tid som et børsnotert selskap har analytikere og markedsekspert hatt splittet syn om flyselskapets fremtid. I en analyse fra meglerhuset DNB Markets for snart 1 år siden, skrev analytikerne Ole Martin Westgaard og Simen Aas at Flyr var et tapsprosjekt. Analytikerne mente Flyrs forretningsmodell ikke fungerer og at selskapet kun hadde noen måneder igjen på markedet. Analytiker, Carl Frederick Bjerke fra Arctic Securities mente i august at pilene til Flyr pekte i riktig retning og han forventer lønnsomhet på drift i tredjekvartal.
Arctic Securities var tilrettelegger for selskapets kapitalinnhenting i begynnelsen av mai og Finansavisen skriver at Flyr har engasjert Arctic Securities, Carnegie og Sparebank 1 Markets som finansielle rådgivere til å gjennomføre møter med både eksisterende og potensielle nye investorer. Målet skal være å styrke selskapets finansielle stilling