Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer, er redusert med 4 prosent sammenlignet med de to første månedene i fjor, viser Mediebarometeret.
– Medieåret 2024 startet svakt som ventet. Det er stor usikkerhet i markedet, og det hører vi fra de aller fleste mediekanalene, sier forhandlingsdirektør for mediebyrået GroupM Nexus, Jarle Thalberg, i en pressemelding.
Mediebarometeret
fra Mediebyråforeningen viser at digitale medier går tilbake med 1 prosent i løpet av årets første to måneder. Det er en reduksjon i medieomsetning på nærmere seks millioner kroner sammenlignet med samme tid i 2023.
TV-omsetningen har en tilbakegang på hele 8,2 prosent, som tilsvarer omtrent 46 millioner.
Omsetningen for lydreklame fortsetter derimot å øke, med en oppgang på 14,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Radio har en omsetningsøkning på 8,5, mens podkast viser til nærmest en dobling fra samme tid i fjor. Det utgjør over fem millioner kroner.
Sosiale medier har i starten av året en oppgang på 7 prosent, som tilsvarer over ti millioner.
(©NTB)