Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Studie: 3 av 4 foreldre prøver å påvirke hva barna ser på skjerm

NTB av NTB
21.09.2023
i IN live
Lesetid:2 mins read

De fleste foreldre har et ønske om å påvirke hva barn i 7–14 års alder ser på skjerm. Mange foreldre prøver å foreslå innhold de selv liker, ofte uten hell.

– Den teknologiske utviklingen vært enorm de siste årene, og formatene og sendeflatene er i stadig endring. Barn og unge er derfor langt fra like etablerte kulturbrukere som tidligere generasjoner, og det er ekstra viktig at vi følger med på endringer i kulturbruken deres, sier Kjersti Mo, direktør for Norsk filminstitutt i en pressemelding.

Rapporten «I strømmen av innhold. 7-14-åringers forhold til filmer, serier og spill»
framgår det at ungene konsumerer enorme mengder innhold på skjerm, det være seg dataspill, sosiale medier, filmer eller serier. Ungene ser på skjerm i nesten alle tenkelige situasjoner. Få av deltakerne i studien virker som de har klare grenser for skjermbruk.

Foreldrene på sin side ønsker ikke å diktere og bestemme over barnas mediekonsum, men hele 74 prosent vil påvirke litt og følge litt med, uten å moralisere.

Foreslår egne favoritter

– Ønske om å påvirke kan handle om å foreslå film, serier og spill foreldrene selv syns har verdi. Og for norske foreldre er det helt ok at barn ser filmer og serier som ren underholdning, fremfor at de skal lære noe, heter det i rapporten.

Sosiale medier er det foreldre i størst grad forsøker å påvirke. Hele 43 prosent prøver aktivt å guide ungene der, mens kun 15 prosent sier de «i stor grad» forsøker å påvirke hva barna ser av serier.

Rapporten er basert på en representativ spørreundersøkelse og dybdeintervjuer med barn og unge og foreldre.

Lar barnet velge

Mange foreldre sier de forsøker å eksponere barna for innhold de selv har vært og er glade i, og som de ønsker at barna skal få mulighet til å oppleve. Men det er blandet suksess om man lykkes med dette eller ikke.

– Mange foreldre erfarer også at det ofte er vanskelig å overbevise barna om å prøve innhold som de foreslår, slår rapporten fast, og konkluderer med at foreldrene godtar barnas rett til selv å velge hva de vil se på.

Foreldrenes forsøk på å påvirke avtar dessuten kraftig med barnets alder. Og når barna får velge selv, blir det mindre NRK Super og mer Netflix og Youtube.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Nordmann ansatt som sikkerhetssjef i Interpol

08.07.2025
IN live

Nordmenn svindlet for over 2 milliarder kroner i 2024, ifølge Økokrim

08.07.2025
IN live

Flere land varsler nye handelssamtaler med USA

08.07.2025
Neste innlegg

Rupert Murdoch pensjonerer seg

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?