Norske elever har middels økonomisk kompetanse, men Norge er likevel blant landene som har størst avstand mellom lavt presterende og høyt presterende elever.
22,8 prosent av elevene presterer på lavt nivå og 10,5 prosent på høyt nivå. Det kommer fram i Pisa-undersøkelsen.
I undersøkelsen fra 2022 svarte norske 15-åringer for første gang på oppgaver i økonomiforståelse og spørsmål om holdninger til økonomi.
– Disse resultatene er ikke så gode som vi kunne ønske at de var. Det er viktig at alle elever har en grunnleggende økonomiforståelse og kan ta fornuftige økonomiske avgjørelser når de går ut av ungdomsskolen, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.
Det kommer også fram at de fleste elevene føler seg sikre i økonomiske transaksjoner på digitale plattformer, som å overføre penger, holde oversikt over saldo på konto og betale med bankkort eller mobiltelefon.
Men elevene prøver i liten grad å finne produkter billigst mulig gjennom å sammenligne priser.
(©NTB)