Til sommeren skal Kystverket utlyse anbudskonkurranse for bygging av verdens første skipstunnel ved Stad. Interessen for å være med er stor.
Over 160 representanter fra rundt 80 totalentreprenører og andre leverandører møtte opp på Gardermoen da Kystverket
arrangerte leverandørkonferanse om prosjektet tirsdag.
På konferansen ble prosjektet presentert for leverandørene for å forberede dem på konkurransen når anbudet legges ut til sommeren.
Stadhavet er kjent som et av de mest værharde stedene langs norskekysten og kan være en stor utfordring for både store og små skip. Planer om tunnel har eksistert i mange år, men først nå skal det bli en realitet.
Tunnelen blir verdens første fullskala skipstunnel og blir 1,7 kilometer lang, 50 meter høy, 12 meter dyp og 36 meter bred. Det betyr at både lasteskip og større cruiseskip som Hurtigrutens skip kan benytte den. I tillegg blir det mulig for fritidsbåter å benytte tunnelen for sikker ferd.
Byggetiden er estimert til fem år og den foreløpige kostnadsrammen er på rundt 2,8 milliarder kroner.
– Målet er å få utlyst totalentreprisen i løpet av tredje kvartal 2023, og muligens skrive kontrakt i løpet av tredje kvartal 2024, opplyser prosjektleder Terje Skjeppestad.
(©NTB)