Torsdag ettermiddag kl. 1700 kom resultatet for fjerde kvartal for offshorerederiet Solstad Offshore som har base på Karmøy.
Lars Peder Solstad åpner kvartalsrapporten med å ramse opp følgene.
I dag er det i hovedsak våre CSV-er som etterspørres fra offshore vindkunder, men også AHTS vil bli utnyttet etter hvert som flytende vind utvikler seg. Det er ikke usannsynlig at vi vil oppleve et scenario hvor olje- og gassaktiviteten fortsetter å øke, drevet av høye energipriser og energisikkerhetsfokus, samtidig som fornybare energikilder utvikles for å redusere globale utslipp. Den kombinerte investeringer i offshore energiproduksjon i denne overgangsperioden kan bli massive. Solstads posisjon som eier av high-end offshorefartøy kan være svært gunstig. Når jeg møter kunder over hele verden, er mange av dem bekymret for fartøyets tilgjengelighet, og de har rett i å stille slike spørsmål. Teknologi, byggekostnad, finansiering og verftskapasitet er noen av grunnene til at det vil ta år å bringe en meningsfull antall nybygde fartøy til markedet. Det er sannsynlig at vi vil se lengre kontrakter kl høyere rater og et prosjektmarked hvor fartøyer mobiliseres til alle hjørner av verden for kortere arbeidsomfang. Kunder har blitt bortskjemt de siste 7-8 årene, med alle typer fartøy er alltid tilgjengelig til en lav pris. Dette kan raskt endre seg. Når aktiviteten går opp, påvirkes normalt også kostnaden. Global inflasjon påvirker våre driftskostnader, og våre finanskostnader øker på grunn av høyere renter. Likevel, når man oppsummerer 2022, er det med høye forventninger for et travelt 2023 med ytterligere forbedringer av virksomheten vår.
Lars Peder Solstad Tweet
Høydepunkter
Et kvartal med høy utnyttelse og forbedrede kommersielle vilkår på tvers alle geografiske regioner og fartøyssegmenter sammenlignet med 4Q 2021.
- • Markedet fortsetter å styrke seg til tross for en
utfordrende makroøkonomisk miljø. - Inntektene for 4Q 2022 økte med 26 prosent til
MNOK 1 637 vs MNOK 1 303 i 4. kvartal 2021.
• EBITDA justert økte med 56 prosent til
MNOK 454 vs MNOK 291 i 4. kvartal 2021. - Kvartalet hadde positiv effekt på egenkapitalen
etter styrkingen av NOK mot USD - Den høyeste kvartalsvise ordreinngangen i selskapets historie
med kontrakter signert for ca. MNOK 3,3. - I løpet av kvartalet har 80 fartøy vært i drift
med en gjennomsnittlig utnyttelse på 88 prosent. - Helårsinntektene for 2022 økte med 20 prosent til MNOK
6 493 vs MNOK 5 418 i 2021, mens justert EBITDA økte
med 30 prosent til MNOK 1.995 vs. MNOK 1.534 i 2021. - Selskapet har solgt CSV Normand Jarl i februar
2023. Salget vil gi en gevinst på ca MNOK
420 og vil gjenspeiles i regnskapet for 1. kvartal 2023.
Oppsummering
• De viktigste inntektsdriverne er høyere dagrater og mer salg av tilleggstjenester.
• Driftskostnader i 4Q 2022 utgjorde MNOK 1.192, hvorav MNOK
1.084 er klassifisert som driftskostnader for fartøy. Sammenlignet med 4. kvartal 2021,
totale driftskostnader økte med MNOK 129, hovedsakelig drevet av kostnader
knyttet til inflasjon og økt salg av tilleggstjenester.
• Administrasjonskostnader i 4. kvartal 2022 var MNOK 107 sammenlignet med
123 millioner kroner i 4. kvartal 2021.
• Driftsresultat før av- og nedskrivninger var MNOK
445 i 4. kvartal 2022 sammenlignet med 241 millioner kroner i 4. kvartal 2021.
• Urealisert valutagevinst i 4. kvartal 2022 var MNOK 964 sammenlignet med en
tap på MNOK 104 i 4Q 2021 på grunn av gjeld nominert i USD.
• Ordinært resultat før skatt i 4. kvartal 2022 var MNOK 525
sammenlignet med negative MNOK 396 i 4Q 2021.
• EBITDA justert var MNOK 454 i 4Q 2022 sammenlignet med MNOK 291 for 4Q 2021.
• Total likviditet for konsernet var MNOK 2.170 per 4. kvartal
2022 sammenlignet med MNOK 2.459 i 4. kvartal 2021.
• Samlet bokført egenkapital ved utgangen av kvartalet var MNOK 1.757.
Kapitalstruktur – høyere dollarkurs gir press på gjeldsituasjonen.
Totale anleggsmidler ved utgangen av kvartalet var MNOK 21.257, sammenlignet med MNOK 20.865 i samme kvartal i fjor.
Økningen skyldes hovedsakelig økning i bruksrettighetsaktivum av Normand Maximus etter endringen av leiekontrakten.
Netto rentebærende gjeld var på MNOK 21.117, hvor nettoøkningen hovedsakelig skyldes
valutabevegelser og økning i leieansvaret til Normand Maximus.
I 4Q 2021 var netto rentebærende gjeld på MNOK 18.258.
Selskapets egenkapital per 31. desember 2022 var MNOK 1 757, som representerer 6,7 % av den totale balansen. Egenkapitalen var pr. 31. desember 2021 MNOK 3.083 og representert 12,4 % av balansen. Hoveddriveren for nedgangen sammenlignet med 31. desember 2021 er urealiserte valutaeffekter.
Balansen er sensitiv for valutasvingninger, spesielt rapportering av valuta NOK til USD.
Hva påvirker risikoen i selskapet?
Selskapet er eksponert for markedsmessige, kommersielle, operasjonelle, regulatoriske og finansielle risikoer som påvirker eiendelene, gjeld, tilgjengelig likviditet og fremtidige kontantstrømmer.
En av de viktigste kommersielle risikoene for Solstad er de sykliske olje- og gassmarkedene som selskapet opererer i, med
høy volatilitet i fraktrater, skipsverdier og følgelig lønnsomhet. Fraktprisene har økt i løpet av år, etter en lang periode med undertrykte renter på grunn av markedsubalanse. Faktorer som påvirker dette er delvis utenfor Solstads kontroll og innflytelse.
Operasjonelle risikoer som teknisk havari, jording og funksjonsfeil på utstyr reduseres delvis av forsikring. I tillegg er det operasjonelle risikoer utenfor selskapets kontroll som Covid-19 og krigen i
Ukraina.
Hoveddelen av Solstads utenlandsgjeld forfaller i mars 2024 og er derfor en iboende refinansiering fare. En refinansiering er avhengig av hvordan OSV-markedet og olje- og gassprisene utvikler seg og andre faktorer som finansieringskapasitet for OSV-segmentet. Dette kan føre til behov for tilpasninger av kapitalstrukturen.
Solstad er eksponert for rente- og valutarisiko, primært gjennom finansiering og kontrakter. Rente risiko skyldes hovedsakelig langsiktig gjeld med flytende rente. Med en betydelig del av den pantsatte gjelden inne USD, kan valutasvingninger ha en betydelig effekt på selskapets resultat, gjeld og konsolidert bokført egenkapital.
Bekymringsfullt
Det som er svært bekymringsfullt – er at investorer ikke skjønner at dagens inntjening ikke er nok til å betjene gjelden i selskapet.
Investornytt har ved flere anledninger påpekt – at selskapet må restrukturere for å møte forpliktelsene som faller i mars 2024.
Saken – i dag om at gjeldseiere ha foreslått å selge deler av PSV flåten – harmonerer også med uttalelser selskapet har hatt angående at de vil satse mer på Subsea og Havvind.
Jeg ønsker Solstad som selskap alt godt – og jeg håper ikke bankene driver et skitten spill og presser selskapet til å inngå avtaler nå som markedet er i kraftig bedring.