Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem Investor

«Norske» Spotlite kan løse regjeringens SOME utfordringer!

Espen Teigland av Espen Teigland
10.07.2024
i Investor
Lesetid:5 mins read
Støre lover svar om havneforbud om «veldig kort tid»

Jonas Gahr-Støre vil forby sosiale medier for barn. Spotlight ivaretar barn og vokser kraftig. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Norsk/amerikanske Spotlite som er et datterselskap av Rocket Brands løser regjeringens bekymringer med en enkel app! Selskapet som er i kraftig vekst og har et ferdig utviklet produkt satser hardt i USA og Europa! Selskapet løser et enormt problem med sin app!

Sosiale medier, barn og  ungdom: En tryggere digital lekeplass med Spotlite

I en digital tidsalder hvor sosiale medier er en integrert del av dagliglivet, er det ikke overraskende at også barn ønsker å delta på disse plattformene. Nå vil Arbeiderpartiet ha aldersgrenser på sosiale medier. Det er et godt initiativ sier teamet bak Spotlite.

Det er et godt initiativ, men man må stille krav om moderasjon fra innholdsleverandørene.

Men med denne interessen kommer bekymringer over eksponering for upassende innhold, nettmobbing og andre digitale farer. Vi har snakket med Silje Larsen som har vært ansvarlig for moderasjon og sikkerhet i «norske» Spotlite siden 2014.

Spotlite er som Instagram for barn og ungdom, om hvordan de jobber for å skape en tryggere digital verden for de yngste. Spotlite har sammen med ledende aktører i bransjen særlig siste året implementert AI/KI sammen med menneskelig moderasjon for å utvikle en asset light modell der selskapet tar sosialt ansvar de store ikke gjør forklarer Larsen.

Silje Larsen jobber i Spotlite, en app som lanseres i august.

Det var den 2. juli statsminister Jonas Gahr Støre tok til orde for å innføre et forbud mot sosiale medier!

Det baner vei for aktører som Spotlite og veksten er ikke til å ta feil av, med flere millioner nedlastinger har appen fått vind i seilene og er klar til å skalere opp organisasjonen, trykket siste uken har vært enormt etter regjeringens utspill.

Spotlite, tidligere kjent som Kudos/Kuddle, har siden 2014 jobbet med å utvikle en sikker sosial medieplattform for barn og ungdom. Appen skiller seg ut med sitt fokus på sikkerhet og moderasjon, noe som mangler hos de store aktørene som Meta, TikTok og Snapchat. Med hjelp fra både mennesker og avansert AI, modererer Spotlite alt innhold døgnet rundt.

Det hjelper ingenting med aldersgrenser alene," - "Vi må stille krav til sikkerhet og moderasjon av innhold fra leverandørene. Moderasjon er noe Meta, TikTok og Snap er veldig dårlige på og ikke tar seriøst nok.

Silje Larsen head of safety - Spotlite Tweet

Spotlite er et av porteføljeselskapene som selskapet Rocket Brands satser hardt på i sin vekststrategi. Selskapet har samlet en rekke selskaper i en portefølje som nå satser på betydelig internasjonal skalering. 

Svenske Kerstin Mühlow Hun er Member of the INTERPOL Metaverse Expert Group – ble advisor til Silje og Danielle denne uken.

Problemet med de store selskapene

Vi har også snakket med CEO i Spotlite Danielle Platten, hun sier er at utfordringer med hat og mobbing er årsakene til vekst i brukerkontoer på disse plattformene, og de store selskapene gjør ikke nok.

Spotlite gjør alt for å motvirke dette. Modellen er basert på klikk og visninger genererer ulike inntekts vertikaler påpeker hun.

Dette økonomiske insentivet har ført til en utilstrekkelig innsats for å bekjempe nettmobbing og skadelig innhold, dette gjør vi i Spotlite noe med nå med en modell man kan bygge opp en lønnsom skalerbar modell. 

Danielle Platten jobber som CEO for Spotlite. Foto: Spotlight/Rocketbrands

Relansering av Spotlite

Spotlite planlegger en stor relansering til høsten, hvor appen blir tilgjengelig i hele verden etter å tidligere kun ha vært tilgjengelig i USA. Teamet, som inkluderer eksperter fra politiet, Instagram, Disney og Google, har arbeidet hardt for å bygge en plattform som blokkerer all potensiell mobbing, deling av seksuelt innhold, rus, våpen og vold før det blir synlig for brukerne, som er elefanten i rommet i sosiale medier hos barn. 

Vi har laget en attraktiv app – med unike egenskaper. Det ivaretar interaksjonen mellom barn og ungdom på en utmerket måte sier Larsen.

"Vi har klart å blokkere ALT av potensiell mobbing, deling av seksuelt innhold, rus, våpen og vold,". "Fordelene med Spotlite er at våre systemer tillater oss å blokkere uønsket innhold før det publiseres, slik at barna og ungdommene føler seg trygge og kan slappe av."

Danielle Platton - CEO Spotlite Tweet

Kjendistungt på eiersiden

Den mest profilerte investoren er mannen som sto bak Instagram sin transaksjon med Facebook, David Bell –  han har fungert i rådgiverrolle for INSTAGRAM (av Facebook), APCERA (av Ericsson), UHANA (av VMware), PLUMFARE (av Groupon), RASA NETWORKS (av HP Enterprises), ALLUVIUM (av Augury).

Ellers så har selskapet via Rocket Brands flere profilerte eiere på aksjonærlisten.

Sundt, MP Pensjon, Wibecke Nagell-Erichsen og hele 5200 andre aksjonærer. For tiden er ikke selskapet børsnotert men etter hva  Investornytt erfarer skal selskapet på børsnoteres iløpet om 6-9 måneder. 

Picture of Espen Teigland

Espen Teigland

Espen Teigland er en av Norges mest profilerte investorer. Espen har jobbet med økonomi og etterretning i mange år i offentlig sektor. Espen har holdt foredrag om etterretning i finans og har et stort nettverk innen næringslivet i Skandinavia. Espen jobbet i politiet i 10 år inntil han nylig overtok som daglig leder i Investornytt.

Relatert Innlegg

(+) Hvordan fungerer skjermingsfradraget for aksjegevinst?
Investor

(+) Hvordan fungerer skjermingsfradraget for aksjegevinst?

29.06.2025
Hvordan fungerer Rolex allokeringssystem? 
Investor

Hvordan fungerer Rolex allokeringssystem? 

15.06.2025
(+) Hvordan styrke kundeforholdet ditt hos Rolex-forhandlere?
Investor

Slik kjøper du din første luksusklokke brukt 

24.05.2025
Neste innlegg

Norge når klimafinansieringsmål for andre år på rad

Vennligst logg inn for å delta i diskusjonen

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?