Norsk/amerikanske Spotlite som er et datterselskap av Rocket Brands løser regjeringens bekymringer med en enkel app! Selskapet som er i kraftig vekst og har et ferdig utviklet produkt satser hardt i USA og Europa! Selskapet løser et enormt problem med sin app!
Sosiale medier, barn og ungdom: En tryggere digital lekeplass med Spotlite
I en digital tidsalder hvor sosiale medier er en integrert del av dagliglivet, er det ikke overraskende at også barn ønsker å delta på disse plattformene. Nå vil Arbeiderpartiet ha aldersgrenser på sosiale medier. Det er et godt initiativ sier teamet bak Spotlite.
Det er et godt initiativ, men man må stille krav om moderasjon fra innholdsleverandørene.
Men med denne interessen kommer bekymringer over eksponering for upassende innhold, nettmobbing og andre digitale farer. Vi har snakket med Silje Larsen som har vært ansvarlig for moderasjon og sikkerhet i «norske» Spotlite siden 2014.
Spotlite er som Instagram for barn og ungdom, om hvordan de jobber for å skape en tryggere digital verden for de yngste. Spotlite har sammen med ledende aktører i bransjen særlig siste året implementert AI/KI sammen med menneskelig moderasjon for å utvikle en asset light modell der selskapet tar sosialt ansvar de store ikke gjør forklarer Larsen.

Det baner vei for aktører som Spotlite og veksten er ikke til å ta feil av, med flere millioner nedlastinger har appen fått vind i seilene og er klar til å skalere opp organisasjonen, trykket siste uken har vært enormt etter regjeringens utspill.
Spotlite, tidligere kjent som Kudos/Kuddle, har siden 2014 jobbet med å utvikle en sikker sosial medieplattform for barn og ungdom. Appen skiller seg ut med sitt fokus på sikkerhet og moderasjon, noe som mangler hos de store aktørene som Meta, TikTok og Snapchat. Med hjelp fra både mennesker og avansert AI, modererer Spotlite alt innhold døgnet rundt.
Det hjelper ingenting med aldersgrenser alene," - "Vi må stille krav til sikkerhet og moderasjon av innhold fra leverandørene. Moderasjon er noe Meta, TikTok og Snap er veldig dårlige på og ikke tar seriøst nok.
Silje Larsen head of safety - Spotlite Tweet
Spotlite er et av porteføljeselskapene som selskapet Rocket Brands satser hardt på i sin vekststrategi. Selskapet har samlet en rekke selskaper i en portefølje som nå satser på betydelig internasjonal skalering.
Svenske Kerstin Mühlow Hun er Member of the INTERPOL Metaverse Expert Group – ble advisor til Silje og Danielle denne uken.
Problemet med de store selskapene
Vi har også snakket med CEO i Spotlite Danielle Platten, hun sier er at utfordringer med hat og mobbing er årsakene til vekst i brukerkontoer på disse plattformene, og de store selskapene gjør ikke nok.
Spotlite gjør alt for å motvirke dette. Modellen er basert på klikk og visninger genererer ulike inntekts vertikaler påpeker hun.
Dette økonomiske insentivet har ført til en utilstrekkelig innsats for å bekjempe nettmobbing og skadelig innhold, dette gjør vi i Spotlite noe med nå med en modell man kan bygge opp en lønnsom skalerbar modell.

Relansering av Spotlite
Spotlite planlegger en stor relansering til høsten, hvor appen blir tilgjengelig i hele verden etter å tidligere kun ha vært tilgjengelig i USA. Teamet, som inkluderer eksperter fra politiet, Instagram, Disney og Google, har arbeidet hardt for å bygge en plattform som blokkerer all potensiell mobbing, deling av seksuelt innhold, rus, våpen og vold før det blir synlig for brukerne, som er elefanten i rommet i sosiale medier hos barn.
Vi har laget en attraktiv app – med unike egenskaper. Det ivaretar interaksjonen mellom barn og ungdom på en utmerket måte sier Larsen.
"Vi har klart å blokkere ALT av potensiell mobbing, deling av seksuelt innhold, rus, våpen og vold,". "Fordelene med Spotlite er at våre systemer tillater oss å blokkere uønsket innhold før det publiseres, slik at barna og ungdommene føler seg trygge og kan slappe av."
Danielle Platton - CEO Spotlite Tweet
Kjendistungt på eiersiden
Den mest profilerte investoren er mannen som sto bak Instagram sin transaksjon med Facebook, David Bell – han har fungert i rådgiverrolle for INSTAGRAM (av Facebook), APCERA (av Ericsson), UHANA (av VMware), PLUMFARE (av Groupon), RASA NETWORKS (av HP Enterprises), ALLUVIUM (av Augury).
Ellers så har selskapet via Rocket Brands flere profilerte eiere på aksjonærlisten.
Sundt, MP Pensjon, Wibecke Nagell-Erichsen og hele 5200 andre aksjonærer. For tiden er ikke selskapet børsnotert men etter hva Investornytt erfarer skal selskapet på børsnoteres iløpet om 6-9 måneder.
