Sparebanken Norge melder om nær full stans i ID-tyverier etter at banken tok i bruk et nytt antisvindelsystem fra BankID kombinert med sin egen «røde knapp»-funksjon.
– Vi nærmer oss null tap i forbindelse med ID-tyveri. Kundene kan føle seg tryggere, mens de kriminelle får mindre å rutte med. Det er verdt å feire, sier Ragnhild Georgsen, leder for antihvitvasking og økonomisk kriminalitet i Sparebanken Norge i en pressemelding.
BankIDs system varsler bankene når det oppdages mistenkelige transaksjoner. Da kan banken automatisk stenge kundenes kontoer og BankID på sekundet via den egenutviklede «røde knappen». Tidligere ble dette gjort manuelt, og svindlerne rakk ofte å tappe kontoene før sperringen var på plass.
Ifølge Sparebanken Norge og selskapet bak BankID, Stø, har tiltakene forhindret svindeltap på 280 millioner kroner hittil i år.
– Effekten av det nye antisvindelsystemet i BankID i kombinasjon med vår egenutviklede løsning er helt enorm, sier Georgsen
Øyvind Westby Brekke, leder for Stø mener samarbeidet mellom bankene og Stø viser hvor effektivt deling av svindelvarsler kan være – og ønsker at flere sektorer enn bankene skal kobles på.
– Vi ser svindel hos teleoperatørene, kredittforetak, markedsplasser og det offentlige. Svindlerne er ikke opptatt av personvern og derfor bør vi kunne dele vår innsikt med flere enn bankene for å få et bedre vern mot stadig mer profesjonelle kriminelle, sier Brekke.
Stø diskuterer nå med Datatilsynet og Finanstilsynet hvordan regelverket kan tilpasses slik at slike varsler kan deles bredere.
(©NTB)