I september hadde Norwegian 2 263 270 passasjerer, mens Widerøe hadde 356 259 passasjerer, noe som gir totalt 2 619 529 passasjerer for gruppen. Kapasiteten økte med 10 prosent, og antall passasjerer steg med 11 prosent sammenlignet med september 2023. Norwegian håndterer aktivt eksterne utfordringer som påvirker flyselskapet ved å opprettholde et sterkt fokus på kostnader, til tross for de positive trafikktallene for september.
«Jeg er fornøyd med at vi har økt fyllingsgraden gjennom sommeren og inn i høstsesongen, samtidig som vi leverer tosifret kapasitetsvekst. Høstferien i Norge presterer godt, og vi ser frem til en travel oktober og en kommende vintersesong med mange nye og spennende destinasjoner. Selv om vi er fornøyde med prestasjonene, tar vi ingenting for gitt. Vi håndterer aktivt kostnader for å redusere eventuelle kommende utfordringer,» sier Geir Karlsen, administrerende direktør i Norwegian.
Norwegians kapasitet (ASK) var 3 541 millioner setekilometer, en økning på 10 prosent fra samme periode i fjor. Den faktiske passasjertrafikken (RPK) var 3 017 millioner setekilometer, en økning på 12 prosent fra september 2023. Fyllingsgraden økte med 1,2 prosentpoeng fra samme periode i fjor, til 85,2 prosent. I september opererte Norwegian med en regularitet, som betyr andelen planlagte flygninger som gjennomføres, på 99,4 prosent. Punktligheten, som måles ved andelen fly som tar av innen 15 minutter etter planlagt tid, var 78,6 prosent, ned 6 prosentpoeng fra september i fjor, delvis grunnet værforhold og strenge restriksjoner fra lufttrafikkontrollen. Norwegian opererte i gjennomsnitt med 86 fly i september.
Boeing-streiken skaper bekymring
Boeing har stått overfor ulike utfordringer de siste årene, og den siste er den pågående streiken. Nå, inne i uke fire av streiken, har mer enn 30 000 teknikere og mekanikere gått ut i streik, noe som ytterligere påvirker en allerede kraftig forsinket produksjonsplan.
«Streiken forsinker Boeing-leveransene ytterligere, som allerede var betydelig forsinket. Dette vil forsinke leveransene våre langt inn i neste sommer og øke kortsiktige kostnader, noe som krever at vi prioriterer kostnadsbesparende tiltak. Vi vurderer ulike tiltak for å håndtere mangelen på fly, som fornyelser av leasingavtaler,» sa Geir Karlsen.
For Widerøe var kapasiteten (ASK) i september 182 millioner setekilometer. Den faktiske passasjertrafikken (RPK) var 134 millioner setekilometer, mens fyllingsgraden var 73,5 prosent, en økning på 6,7 prosentpoeng fra september i fjor.
