Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Snapchat er størst blant de unge

NTB av NTB
23.08.2022
i IN live
Lesetid:2 mins read

93 prosent av dem mellom 15 og 24 år brukte sosiale medier daglig i 2021, og Snapchat er størst, viser en ny undersøkelse.

Andelen unge som bruker sosiale medier daglig, har gått ned med 3 prosentpoeng fra 2020, viser Kantars undersøkelse Medietrender Ung 2022.

88 prosent ser videostrømming daglig (-6), mens 73 prosent (-3) strømmer musikk. Andelen som bruker nettaviser daglig, har gått opp med 3 prosentpoeng til 70 prosent i 2021.

Snapchat mest populært

Flest unge, 84 prosent, er innom Snapchat daglig. Deretter følger Spotify (82 prosent), Instagram (77 prosent), YouTube og Facebook (67 prosent).

YouTube har gått ned i popularitet de siste årene. I 2020 brukte 77 prosent denne plattformen daglig, og andelen for 2021 er den laveste siden før 2015.

Netflix er den klart største strømmetjenesten blant de unge. På én uke er 80 prosent av dem mellom 15–24 år innom Netflix, mens andelen er 50 prosent blant dem som er 25 år eller eldre. Deretter følger NRK TV-appen, Disney+ og TV 2 Play.

Ser mindre linær-TV, men NRK topper lista

Bruken av linær-TV har falt blant ungdom. I 2021 så 30 prosent linær-TV daglig, noe som er ned 6 prosentpoeng fra året før. I 2020 og 2021 så 15-24-åringer 24 minutter linær-TV daglig. Antall minutter har falt jevnt og trutt siden 2009, da denne aldersgruppen så 129 minutter linær-TV daglig.

Når unge først ser på linær-TV, er det NRK som gjelder. De tre mest sette programmene blant unge i 2021 var alle fra statskanalen. Finalen i fotball-EM for menn, da Italia møtte England, var på topp. Deretter fulgte finalen i Eurovision Song Contest og på tredjeplass var Julemorgen.

De yngste leser mindre

Én av fire unge ser daglig innhold fra influensere. 61 prosent synes det er underholdende, 25 prosent misunner livet til influensere, 19 prosent blir inspirert til å kjøpe produkter og tjenester, og 14 prosent mener influensere påvirker valgene de tar i hverdagen.

15-19-åringene leser betraktelig mindre enn før. I 2021 leste de fem eller flere ganger i uka, ned fra elleve ganger i både 2019 og 2020. 20-24-åringene leser imidlertid oftere med 23 ganger i uka i 2021, mot 19 ganger i 2020 og 16 i 2019.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Equinor truer med å stanse havvindprosjekt i USA

11.05.2025
IN live

Handelssamtaler mellom Kina og USA fortsetter søndag

10.05.2025
IN live

Gullmynt solgt for millionsum i Oslo

10.05.2025
Neste innlegg

Ukraina: Eksport av viktige landbruksprodukter halvert etter den russiske invasjonen

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?