Befolkningen må bli mer motstandsdyktige mot desinformasjon, mener kulturministeren. Nå lanserer en strategi for å styrke dette arbeidet.
– Strategien er den første av sitt slag her til lands, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery (Ap) da hun lanserte den nye strategien.
Vi ser i dag at mye desinformasjon og påvirkning skjer via sosiale medier. Grensene er glidende mellom hva som er meningsutveksling, desinformasjon og ulovlig påvirkning.
Strategien som kommer, er ment å gi en retning og gjøre oss alle mer motstandsdyktige mot påvirkning. Kulturministeren understreker at vi er ganske motstandsdyktige i Norge. Vi er høyt utdannet og har et mangfold av redaktørstyrte medier. I tillegg er det tillit til mediene og til myndighetene.
– Likevel er verden der ute farlig, og vi kan ikke ta for gitt at det som gjorde oss motstandsdyktig i går, vil beskytte oss i morgen, sier hun.
Fem tiltak
Strategi for å styrke motstandskraften mot desinformasjon skal gjelde for 2025 til 2030. Lubna Jaffery vil ikke si hvor mye penger eller midler hun vil ha til strategien.
– Det er det statsbudsjettet til høsten og framover som avgjør. Dette gjelder også de fireårige styringssignalen for mediesektoren. Her kommer også planen for hvordan pressestøtten og mediestøtten skal se ut i framtiden. Men det er veldig klart at vi må styrke redaktørstyrte medier, sier hun etter presentasjonen.
Strategien hun presenterer er delt i fem innsatsområder kulturministeren ser for seg.
Befolkningens kritiske medieforståelse skal styrkes. For de andre skal sosiale medier ansvarliggjøres. Her er det snakk om at EUs lov om digitale tjenester skal inn i norsk rett. Det skal også jobbes videre med 15 års aldersgrense.
For det tredje skal redaksjonsstyrte medier styrkes så de kan gjøre jobben sin også i framtiden. Her er Medietilsynet blitt bedt om å vurdere tiltak som kan gjøres for å øke bruken blant unge. Kulturministeren vil også ha opprettet et KI-sentre for forskning på samfunnskonsekvenser av KI. Hennes femte tiltaket er at styremaktene må ha en mer helhetlig innsats for håndteringen av desinformasjon.
Nytt verktøy for fotoverifisering
Nyhetsbyrået NTB lanserer nå et nytt verktøy mot desinformasjon. Det er et verifiseringssertifikat for bilder, Origin Verified Publisher Certificate. Det er tidligere sju mediehus internasjonalt som bruker dette verktøyet, mens NTB blir den første norske aktøren.
– Vårt oppdrag er å levere sannhetssøkende journalistikk i tekst og bilder. Jo enklere det blir å villede og spre desinformasjon, jo mer må vi gire opp dokumentasjon og verifisering av innholdet vårt. Nå legger vi til rette for å ta i bruk et nytt verktøy for å beskytte medienes troverdighet, sier nyhetsredaktør Christina Dorthellinger i NTB.
Medieeierne i Mediebedriftene (MBL) understreker viktigheten av medienes rolle, og at regjeringen sier at de vil styrke de redaktørstyrte mediene.
– Regjeringen fremhever at mediene er førstelinjeforsvaret mot desinformasjon, og at unge bruker redaktørstyrte medier. Det er bra. For å sikre at mediene kan utvikle og ta i bruk formater i lyd og levende bilder, slik de unge forventer, må momsfritaket bli plattformnøytralt. Dette må nå følges opp med konkrete tiltak, gjennomføring og ikke minst finansiering, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.
(©NTB)