Sjøforsvaret sier at rapporteringsregimet til sjøtrafikksentralene har vært krevende å forholde seg til etter å ha fått kritikk i Helge Ingstad-saken.
Det er TV 2
som skriver om kontreadmiral Rune Andersens svar på kritikken som kom fra trafikksentralen Fedje VTS i retten onsdag.
Da kom det fram at trafikksentralen kritiserte marinefartøyenes framferd før Helge Ingstad-ulykken. Det ble hevdet at Sjøforsvaret forårsaket mange brudd på sjøtrafikkforskriften i tiden før Helge Ingstad-kollisjonen.
Blant annet sa maritim leder for trafikksentralen at marinefartøy kom inn i deres ansvarsområde uten å søke om tillatelse og at det kunne være problematisk å få kontakt med dem på radio. I tillegg til at marinefartøyene kunne stoppe opp og gjøre manøvere til sjøs som trafikksentralen ikke var obs på.
Torsdag svarer kontreadmiral Rune Andersen at Sjøforsvaret trenger å operere ulikt fra sivil trafikk, for å opprettholde operativ evne. Han erkjenner at det kan ha gått på tvers av trafikksentralenes ønskede trafikkbilde.
– Nettopp fordi trafikksentralen har hatt utfordringer med å følge denne trafikken, og fordi våre allierte marinefartøyer tidligere år har funnet det krevende å forholde seg til trafikksentralens rapporteringsregime, har vi under årets øvelse en marineoffiser på trafikksentralen for å bidra til god kommunikasjon og forståelse om pågående sjømilitær aktivitet, sier Andersen.
(©NTB)