Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Sifo: Matutgiftene steg mer enn dobbelt så mye som prisveksten på tre år

NTB av NTB
16.10.2024
i IN live
Lesetid:4 mins read

Matutgiftene til en familie med to barn økte med 33 prosent de siste tre årene, ifølge Sifo. Det er godt over dobbelt så mye som prisveksten på andre varer.

– Da vi jobbet med dette tallgrunnlaget, fant vi at matbudsjettet til vår eksempelfamilie økte med hele 33 prosent fra juli i 2021 til samme måned i år. Familien må nå bruke godt over 44.000 kroner mer på mat og drikke enn for tre år siden – uten at den har gjort endringer i forbruket, sier seniorrådgiver og siviløkonom Ann-Kristin Ansteensen i Forbruksforskningsinstituttet Sifo til NTB.

Beregninger hun har gjort for NTB, viser ikke bare at prisveksten på mat og drikke har vært svært høy de siste tre årene – den har vært betydelig høyere enn prisveksten på andre varer og tjenester i samme periode.

Beregningene tar utgangspunkt i Sifos referansebudsjett og ser på hvordan prisutviklingen har vært på utvalgte dagligvarer når man legger til grunn et «akseptabelt forbruksnivå». Den månedlige handlekurven til eksempelfamilien – to voksne, en fem år gammel gutt og en elleve år gammel jente – er blitt nesten 3700 kroner dyrere.

Dobbelt så dyrt

Matvareutvalget VGs matbørs
plukket på Rema 1000 – som er billigst på begge målingene – er på sin side blitt 22 prosent dyrere fra september 2021
til oktober i år. Enkeltvarer har steget vesentlig mer:

* Stabburet Stabbur-makrell 170 gram: 103 prosent, fra 13,50 kroner (august 2021) til 27,5 kroner (oktober 2024)

* Bremykt original 500 gram: 40 prosent, fra 34,90 kroner (mars 2021) til 48,90 kroner (oktober 2024)

* Gulost, billigste alternativ, pr. kg: 28 prosent, fra 78 kroner (juli 2021) til 99,90 kroner (oktober 2024)

* Gilde kokt skinke 110 gram: 30 prosent, fra 23 kroner (august 2021) til 29,90 kroner (oktober 2024)

* Agurk: 42 prosent, fra 17,50 (august 2021) til 24,90 (oktober 2024)

* Maarud potetgull paprika 250 gram: 30 prosent, fra 26,80 kroner (februar 2021) til 34,90 kroner (oktober 2024)

Alle eksemplene er hentet fra VGs matbørs i tidsrommet som nærmest matcher tidsrommet til Sifo. Det har ikke vært mulig å finne VG-tall for nøyaktig den samme perioden som Sifo tar for seg.

– Ikke lett å forstå

Du har dermed helt rett hvis du stadig vekk stusser over at ting har blitt dyrere. Og mat og drikke stiller i en særklasse. Prisveksten på øvrige varer – altså når mat og alkoholfrie drikkevarer er trukket ut – var på 14,1 prosent i treårsperioden, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

– Det er ikke så lett å forstå hvorfor prisene i denne kategorien gjennomgående har økt så mye som de har gjort, medgir Ansteensen.

En bredere undersøkelse av eksempelfamiliens totale forbruk viser at veksten i utgiftene til mat og drikke var betydelig høyere enn i andre kategorier, som «klær og sko», «personlig pleie» og «lek og mediebruk». Samlet har referansebudsjettet til Sifos eksempelfamilie økt med rundt 12 prosent i perioden.

Parallelt med at prisveksten dro av gårde i et tilsynelatende ukontrollerbart tempo – i kjølvannet av pandemien og blant annet som følge av Russlands invasjon av Ukraina – startet et rentekjør som savner sidestykke i moderne historie. Resultatet var at folks kjøpekraft ble sterkt skadelidende, og privatøkonomien til mange nordmenn ble satt under kraftig press.

SSB: 26 prosents prisvekst

Nå viser det seg at for varer i kategorien «mat og alkoholfri drikke» på konsumprisindeks var prisveksten på 26 prosent i treårsperioden mellom juli 2021 og juli 2024, ifølge beregninger Statistisk sentralbyrå (SSB) har gjort for NTB.

– Grunnen til at prisstigningen på varekurven for mat og drikke i referansebudsjettet er litt høyere hos oss enn hos SSB, er først og fremst fordi vi har en litt annen sammensetning av varer. Vi har dagligvarer som tar utgangspunkt i en månedsmeny som skal følge kostrådene til myndighetene, poengterer Ansteensen.

– Og så beregnes mengden mat til ulike kjønn og aldersgrupper sånn at den summen man får ut for en person i referansebudsjettet, reflekterer både energibehovet og kostholdsrådene, sier hun.

Mens løpende utgifter til bolig, transport og oppvarming sammen utgjør den største belastningen på husholdningenes budsjetter, er mat og alkoholfri drikke den tredje største utgiftsposten, ifølge forbruksundersøkelser til Statistik sentralbyrå (SSB) fra 2022.

Dyrere råvarer

Den høye veksten i kategorien mat og alkoholfri drikke henger i stor grad sammen med at prisene på vesentlige innsatsfaktorer også steg kraftig i treårsperioden, ifølge seksjonsleder Espen Kristiansen for prisstatistikk hos SSB. Det er mulig på trekke paralleller mellom prisveksten på mat her hjemme med prisvesten ute i Europa – og årsakene er blant annet at frakt, energi, gjødsel og råvarer ble mye dyrere.

På toppen av det hele har en stadig svakere kronekurs bidratt til prisveksten, siden mange av råvarene vi bruker, er importert.

– Det er flere sammenfallende faktorer som gjorde at matprisene økte kraftig i store deler av verden. Det som er interessant, er at matprisene startet å stige ganske mye tidligere i resten av Europa enn i Norge. Men bildet vi ser her hjemme, er i aller høyeste grad å finne igjen i andre land, sier Kristiansen til NTB.

Han har ikke indikasjoner på at matvarekjedene har benyttet anledningen til å hente uforholdsmessig stor fortjeneste i en periode da alle var forberedt på og innforstått med at prisene var i kraftig vekst.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Ingen under 18 i voksenfengsel, foreslår regjeringen

20.06.2025
IN live

Heineken har mistet kontroll over bryggerier i Øst-Kongo

20.06.2025
IN live

Regjeringen vil la flere kjøpe egen bolig – ønsker å utvide ordning med deleie

20.06.2025
Neste innlegg

EU og golfstatene skriver historie – møtes til toppmøte

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?