Bergen, 23. september 2023 – Historien om Scandinavian Airlines System (SAS) har vært preget av dramatiske vendinger de siste årene. Selskapet, som har en rik historie med å koble sammen Skandinavia med resten av verden gjennom luftfart, har vært gjennom en bemerkelsesverdig reise. La oss ta en titt på denne historien og de nyeste utviklingene.
Historien begynner i februar 2022, da SAS engasjerte Seabury Securities og SEB som rådgivere for å forberede en mulig redningsplan for selskapet utenfor domstolene. Dette var et viktig øyeblikk som skulle utløse en rekke hendelser som ville forme SAS’ skjebne.
I april 2022 ble behovet for debtor-in-possession (DIP) finansiering tydelig da SAS stod overfor økonomiske utfordringer. Rådgiverne startet arbeidet med å søke etter potensielle långivere, og en ny aktør, Apollo Global Management, ble trukket inn som en mulig redningspartner.
Den 24. juni 2022 hadde SAS og rådgiverne redusert antallet potensielle långivere til bare fem. Dette var en avgjørende fase i prosessen, da valget av långiver skulle foretas.
I juli 2022 opplevde SAS en av sine mest utfordrende perioder noensinne da en omfattende streik rystet selskapet. Denne måneden ble den travleste og mest kritiske i hele redningsprosessen, med betydelige driftsforstyrrelser og økonomiske påkjenninger. Det har blitt sagt av flyverne i media at dette var et bestillingsverk fra ledelsen i SAS, uten at det er påvist fra noe hold.
Det var først én måned senere, i august 2022, at Apollo Global Management ble offisielt valgt som den endelige långiveren for SAS. Denne beslutningen var monumental, da den sikret selskapets økonomiske fremtid, opprettholdt arbeidsplasser og kontinuiteten i flyselskapets operasjoner.
Nå, når vi nærmer oss september 2023, har SAS som sagt tidligere annonsert en ambisiøs plan for å hente «minst» 9,5 milliarder svenske kroner i frisk kapital. Dette er et dristig skritt for selskapet som søker å styrke sin økonomiske posisjon. Mens detaljene om hvordan denne planen vil påvirke SAS og dens eierskap forblir usikre, er det tydelig at selskapet har en vilje til å tilpasse seg utfordringer og forme sin fremtid i luftfartsindustrien.
SAS’ historie har vært preget av motgang og seire, og for de av oss som setter pris på selskapets rolle i Skandinavias luftfartshistorie, håper vi selvfølgelig at det vil fortsette å tjene reisende i fremtiden. Selskapets evne til å tilpasse seg de stadig skiftende utfordringene vil være nøkkelen til å realisere denne drømmen. Om de klarer seg vet man ikke på nåværende tidspunkt og som de fleste vet er konkurransen i denne industrien veldig hard, og marginene fra suksess til fiasko er små. Som de fleste vet var Norwegian i en tilsvarende situasjon for noen år siden, det klarte de å snu. FLYR gikk konkurs da de mente å etablere seg midt i en pandemi med reiserestriksjoner var en god ide, det kan vel flere som har tapt noen kroner nettopp på FLYR si ikke var den beste ideen.