Noe av det siste tidligere President Joe Biden gjorde i Det Hvite Hus var å godkjenne nye, strengere sanksjoner mot russisk oljeindustri 10 januar. Forventingene rundt sanksjonene er delte blant markedsspesialister, hvor noen tror dette vil få en langsiktig påvirkning av oljemarkedet, mens andre mener Moskva nok en gang vil finne en måte å lempe oljen ut i markedet på.
De nye sanksjonene fra Biden administrasjonen svartelistet Russlands tredje og fjerde største produsenter- Gazprom Neft og Surgutneftegas, som til sammen leverer over 1 million fat per dag. 180 tankskip knyttet mot russisk skyggeflåte, et dusin oljetradere og oljeservice leverandører ble sanksjonert. Sanksjonene hadde også som mål på enheter som er involvert i produksjon og eksport av LNG.
Sanksjonene vil koste Moskva milliarder av dollar, og sikter på å treffe hvert ledd av russisk oljeproduksjon og distribuering kjeden.
Eksport-tall
Russisk oljeeksport til ikke-FSU land (Former Soviet Union) krøp opp fra 4,2 millioner fat per dag i desember 2024 til 4,3 millioner fat per dag i januar. Zoomer vi ut å ser på januar-tallene fra 2024 så har eksporten gått ned fra 4,58 millioner fat per dag til ikke-FSU land.
Det er flere faktorer som spiller inn på Russlands januar-eksport 2025. Ukrainas droneangrep mot russisk energi infrastruktur, som pumper olje i rørlinje nettverket mot det Baltiske hav (Østersjøen) til Ust-Luga kan ha påvirket 600 000 fat per dag- noe russiske myndigheter benekter. Datakilder viser at eksport fra Ust-Luga terminalen sank med 42% i januar sammenliknet med desember 2024. Russland avkrefter at dette er som følge av droneangrep og at området har vært plaget med kraftige vinterstormer.

På andre siden av Østersjøen ved Primorsk terminalen har eksporttallene økt til nesten 1 million fat per dag som er opp mot 30% økning fra desember.
Eksport fra Novorossijsk ved Svartehavet var svakt ned. Mye av eksporten derfra har retning India, som nå vurderer de nye sanksjonene mot Russland.
ESPO
Spotmarkedet for russisk East Siberia- Pacific-Ocean (ESPO) olje har styrket seg noe etter sanksjonene selv om Shandong stoppet russiske leveranser med det samme sanksjonene ble annonsert.
Shandong har siden lettet restriksjonene på russisk leveranse som inkluderer tankskip lastet med ESPO-olje.
ESPO fra Kozmino havnen har kort vei til Kina som er største importør av ESPO olje, og data viser at gjennomsnittseksport fra Kozmino falt til 800 000 fat per dag i januar, laveste nivå siden september 2023 og langt unna 976 000 fat per dag som var i desember 2024.
Omtrent en tredje del av de 180 sanksjonerte skipene er knyttet til ESPO-olje.