Mediebyråenes reklamekjøp har falt med 527 millioner kroner hittil i år, sammenlignet med samme periode i fjor.
– Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer er redusert med 5,8 prosent, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen i en pressemelding om nedgangen hittil i år.
Mediebarometeret viser at reklameomsetningen i TV-markedet har gått ned med 9 prosent i år, og er redusert med nærmere 280 millioner sammenlignet med samme periode i 2022.
Digitale medier går tilbake med 5,2 prosent, som er en reduksjon i medieomsetning på mer enn 200 millioner.
Display, søk og sosiale medier står samlet for en nedgang på over 209 millioner. Søk og sosiale medier har en tilbakegang på henholdsvis 7,8 prosent og 7,1 prosent. Influencer-reklame har derimot en positiv utvikling og en omsetningsøkning på nærmere 6,4 millioner kroner, som tilsvarer en økning på 25,8 prosent.
– De største mediekanalene tar også de største tilbakegangene i kroner og øre. Det er spesielt interessant å merke seg at de globale aktørene, med søk og sosiale kanaler som det har vært mye støy rundt i høst, går mer tilbake enn markedet totalt, sier André Thorsen er leder for media og partner i reklamebyrået Atyp i pressemeldingen.
(©NTB)