Influensere og andre som driver med ulovlig reklame rettet mot barn, kan bli straffet hardere. Regjeringen foreslår bøter på inntil 25 millioner kroner.
– Barn eksponeres for altfor mye problematisk reklame, og de må beskyttes bedre mot ulovlig markedsføring. Vi foreslår derfor strengere sanksjoner ved brudd på markedsføringslovens bestemmelse om god markedsføringsskikk overfor barn. Jeg mener det er viktig at det får økonomiske konsekvenser når næringsdrivende bryter reglene som skal beskytte barn, sier barne- og familieminister Lene Vågslid (Ap).
Regjeringen foreslår nå å gi Forbrukerrådet kraftigere virkemiddel mot reklame som bidrar til kroppspress hos barn, og annen ulovlig reklame rettet mot barn, for eksempel i sosiale medier.
Får regjeringen det som den vil, skal Forbrukerrådet gi gebyr på inntil 4 prosent av omsetningen til den næringsdrivende eller opptil 25 millioner kroner.
Gebyret kan ilegges annonsører, influensere eller andre som er ansvarlig for eller medvirker til brudd på god markedsføringsskikk overfor barn.
(©NTB)