Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Regjeringen bekymret etter prisfall på sjokolade – vurderer nye avgifter

NTB av NTB
11.02.2023
i IN live
Lesetid:3 mins read

Prisen på sjokolade har falt med over 17 prosent på seks år, mens sunnere matvarer har økt i pris i butikkene. Regjeringen vurderer tiltak – deriblant avgifter.

– Det er sterkt bekymrende at usunne matvarer blir billigere mens sunne matvarer blir dyrere, vi vet at dette er uheldig for folkehelsen, sier statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt (Ap) i Helse- og omsorgsdepartementet til NTB.

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at prisen på spisesjokolade har gått nedover i flere år i Norge. Da sukkeravgiften ble fjernet i 2021, var fallet spesielt kraftig, men også i årene før dette gikk prisene nedover. I desember i fjor nådde sjokoladen sitt laveste prisnivå siden 2016 – som er startpunktet for SSBs statistikk.

– Det er markedet som i utgangspunktet styrer prisene på matvarene. Men vi er opptatt av at de sunne valgene løftes fram, og at det gjøres enklere å velge sunt, sier Bjørkholt.

Regjeringen jobber for tiden med Folkehelsemeldingen, som kommer denne våren. Der er dette tema.

– Vi har fått flere innspill om å innføre tiltak som skal gjøre det enklere for forbrukerne å velge sunt, blant annet innføring av avgifter. Dette blir vurdert, sier Bjørkholt.

Fjernet avgift

Solberg-regjeringen fjernet avgiften på sjokolade- og sukkervarer i 2021 etter initiativ fra Frp. I sitt siste «leveår», 2020, var avgiften på 21,22 kroner per kilo, som tilsvarer 4,2 kroner per sjokoladeplate på 200 gram.

Før valget i 2021 stilte Arbeiderpartiet seg positive til å innføre en ny avgift for å erstatte sukkeravgiften.

– Arbeiderpartiet ønsker en sukkeravgift som bedre treffer formålet, nemlig redusert sukkerinnhold, sa Arbeiderpartiets daværende helsepolitiske talskvinne Ingvild Kjerkol til Aftenposten.

I dag er hun helseminister, men regjeringen er nå altså ikke like tydelige i sin sak. Regjeringspartner Senterpartiet er blant dem som har markert motstand mot en ny sukkeravgift, og begrunnet dette med fare for økt grensehandel.

I fjor økte prisen på spisesjokolade svakt i Norge, med 0,3 prosent. Men tatt i betraktning at den generelle prisveksten på matvarer og alkoholfri drikke var på 6,5 prosent, så har prisutviklingen på sjokolade vært ekstraordinær også i fjor.

De siste seks årene har de generelle matvareprisene økt med 11 prosent, mens sjokoladeprisen har falt med 17, 7 prosent.

Norgesgruppen bekrefter hard konkurranse

NTB har spurt de tre store matvarekjedene Rema 1000, Coop og Norgesgruppen (Kiwi, Meny, etc.) om hvorfor prisene på sjokolade har gått ned. Foreløpig har kun Norgesgruppen svart.

– Når vi ser på det lengre perspektivet, så er det jo først og fremst bortfall av sukkeravgiften som er årsaken til at prisene har sunket på sjokolade. Men det er også riktig at den gjennomsnittlige prisøkningen var liten i 2022. Dette skyldes nok primært at det var flere perioder der kjedene hadde kampanjer på storplater til lave priser, og at det var tøft prispress og konkurranse på disse varene, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen til NTB.

Hun sier at de store sjokoladeplatene påvirker prisutviklingen, siden de utgjør et såpass stort volum av salget.

– Samtidig konkurrerer dagligvarebutikkene også med andre kanaler som Europris, Normal, etc. som alle kjører tøft på pris på nettopp sjokolade og sukkervarer. Det påvirker også prisen i dagligvare, sier Søyland.

Hun understreker at de ikke selger mer sjokolade nå, selv om prisene har holdt seg stabile i et marked der «alt» øker.

Regjeringen vurderer også tiltak som retter seg mot markedsføring av usunne matvarer.

– Vi er bekymret over at bransjen reklamerer for usunne matvarer, og vet at særlig barn og unge lett lar seg påvirke til å ta usunne valg. Vi utfordrer matvarebransjen til å ha et bevisst forhold til sitt ansvar her, og regjeringen vurderer om det er behov for tiltak for å forhindre de uheldige konsekvensene av slik markedsføring, sier statssekretær Bjørkholt.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Handelens miljøfond tror plastposeprisen har nådd toppen

07.06.2025
IN live

Ulovlig droneflygning stengte Flesland

07.06.2025
IN live

Makspris på 87,006 øre per kWh for strøm søndag

07.06.2025
Neste innlegg
Arne Fredly og Hunter group vil betale 1.3 mrd i utbytte

(+) Skal Arne Fredly etablere Formel 1 lag av Hunter Group?

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?