Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Rapport: Eldre menn er fortsatt de som snakker mest i norske medier

NTB av NTB
03.09.2025
i IN live
Lesetid:3 mins read

Seks av ti kilder i nyhetsartikler er menn. De uttaler seg gjerne som ledere eller beslutningstakere. Det viser en fersk rapport som er gjort for Fritt Ord.

– Hvem som slipper til orde i mediene påvirker sterkt hvem som har makt til å prege samfunnsdebatten. Hvis mediene ikke tenker representasjon, blir det vanskeligere å beskrive virkeligheten treffende, og det går på tilliten løs, sier direktør Knut Olav Åmås i Fritt Ord til NTB.

Han sier at mangfold i redaksjonene fortsatt er en nødvendig forutsetning for å få til mangfold blant nyhetskilder og debattanter – det kommer ikke av seg selv, enten det gjelder kjønn, alder eller etnisitet.

Fritt Ord har bestilt rapporten: Hvem kommer til orde i norske medier? Det er Retriever som har gjennomført rapporten. Formålet har vært å finne ut hvem som kommer til orde i spaltene og sammensetning i norske redaksjoner. De har gått gjennom 8.000 forskjellige oppslag.

– Funnene peker på tydelige skjevheter i hvem som slipper til i samfunnsdebatten. De fleste som kommer til orde, er 50-åringer, mens færrest talspersoner er det både blant de yngste og eldre, sier sjef Guro Lindebjerg i Retriever.

Ledere dominerer

En flertall av kildene som uttaler seg i nyhetsartikler, er altså menn. Toppledere og politikere dominerer i nyhetsbildet, og disse gruppene alene står for over én tredel av alle uttalelser som har blitt kartlagt.

– Funnene gir viktig innsikt i hvem som får makt til å påvirke samfunnsdebatten. Kvinner som kilder opptrer sjeldnere og da gjerne som privatpersoner eller med utgangspunkt i sitt omsorgsyrke. Menn og kvinner bidrar på forskjellige måter: Menn opptrer ofte som eksperter, mens kvinner ofte beskriver erfaringer, sier Lindebjerg i Retriever.

Menn skriver om politikk

Blant journalistene er menn i flertall med 56 prosent, viser opplagene som er undersøkt i rapporten. Kvinner står bak en tredel med 35 prosent. 9 prosent av artiklene er skrevet av kvinnelige og mannlige journalister sammen.

Flest journalister er i alderen 30–39 år. Kvinner er i flertall når journalistene er i 20-årene, men dette er den eneste aldersgruppen der andelen kvinner er høyere enn menn. Blant journalister i 50- og 60-årene er sju av ti menn.

Blant de som skriver kommentarer, er det også en tydelig skjevhet. Tre av fire som skriver, er menn. Nesten alle er i 60-årene. Kun blant kommentatorene som er i 30-årene, er det like mange kvinner som menn. Mannlige kommentatorer skriver oftest om politikk, mens kvinner skriver om sosiale forhold.

– Ennå er det relativt få etniske minoritetspersoner i de fleste redaksjonen. Ellers er det slående at rapporten viser så klare forskjeller i hva slags temaer kommentatorer skriver om, avhengig av kjønn, sier Åmås i Fritt Ord.

Nordiske navn

Man ser også at ni av ti (92 prosent) som slipper til i avisene, er nordiske navn. Personer med utenlandske navn er sjeldne, både som kilder og som journalister. Kun 1 prosent av journalistene har et utenlandsk navn, mens kun 2 prosent har et navn som kombinerer nordisk og utenlandsk opprinnelse.

– Mangfold i redaksjonene gir mangfold blant de som kommer til orde. Journalister med utenlandske navn, bruker oftere kilder som også har utenlandske navnopprinnelse. Tilsvarende viser rapporten av kvinnelige journalister, oftere bruker kvinnelige kilder, og yngre journalister bruker oftere kilder som er yngre, viser funnene i rapporten.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

SSB: Rekordmange overnattinger i Norge i juli

03.09.2025
IN live

Norse har passert 4 millioner passasjerer

03.09.2025
IN live

Norsk sjømateksport falt med 2 prosent i august

03.09.2025

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?