Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Økte reklameinntekter for mediene

NTB av NTB
16.05.2024
i IN live
Lesetid:2 mins read

Den totale reklameomsetningen for mediene har økt med 1,6 prosent i første tertial fra samme periode i fjor.

– Men det er for tidlig å friskmelde markedet, sier daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen, som står bak Mediebarometeret.

Omsetningen for lydreklame har økt med over 37 millioner sammenlignet med samme periode i 2023. Det er en oppgang på 22,4 prosent.

Dobling for podkast

Radioreklame har hatt en økning på 25 millioner kroner, opp 16,2 prosent, mens for podkast har det vært en dobling. Reklameomsetningen har økt 103,2 prosent, eller over 12 millioner kroner.

Kino viser en forsiktig økning på 3,5 prosent, noe som betyr nærmere 2 millioner kroner.

– Kino har også hentet seg inn etter et svakere første kvartal. Det skjer til tross for noe svakere billettsalg. Vi opplever høy etterspørsel i det andre kvartalet, og ikke minst inn mot sommerens filmer, fortsetter forhandlingsdirektør Gary Vanderhill fra IPG Mediabrands.

Svak start for TV

TV-omsetningen viser en marginal tilbakegang på 0,5 prosent og ligger nå på omtrent samme nivå som fjoråret.

TV-markedet har hatt en svakere start i år enn i fjor.

– Nå er det derimot forventet noe bedre tall ut første halvår og inn i sommeren med OL. Utfordringene fortsetter med fallende seertall på de kommersielle kanalene, og annonsørene må supplere med andre kanaler for å nå målgruppene sine, sier Vanderhill.

Printmedier og direct marketing (DM), som er reklameaviser og lignende, fortsetter den negative trenden. Omsetningen er redusert med over 39 millioner kroner fra samme periode i fjor, hvorav DM står for en nedgang på over 20 millioner kroner.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Første bensinleveranse i Gaza på 130 dager

10.07.2025
IN live

Den originale Birkin-vesken solgt for over 100 millioner kroner

10.07.2025
IN live

Trump med nytt utbrudd mot sentralbanken: – Få ned renta!

10.07.2025
Neste innlegg

Minst tre savnet etter at båt kantret utenfor Kreta

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?