Bærum har den høyeste inntekten i landet og høyest andel elbiler – som slipper avgiftshopp på bensin. I Norges fattigste kommune kjører bare 7 prosent elbil.
– Dette blir for dyrt. Jeg skal fylle mer på en annen stasjon lenger oppe i veien, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.
Han har tatt med NTB på en kjøretur i Oslo, og fyller diesel på bilen sin til 21,40 kroner literen.
Snart skal det bli enda dyrere – hvis Arbeiderpartiet får viljen sin. Regjeringen har foreslått å øke dieselavgiftene med 1,175 kroner literen og bensinavgiften med 80 øre literen i sitt forslag til statsbudsjett neste år.
Senterpartiet kjemper med nebb og klør mot denne avgiftsøkningen i de pågående budsjettforhandlingene på Stortinget, bekrefter Vedum.
Men ikke alle rammes av økt bensin- og dieselavgift. Elbileiere slipper unna.
– Hvis du ser på hvilke kommuner i Norge som har lavest elbilandel og på hvilke kommuner som har lavest snittinntekt, så er det nesten helt likt, sier Vedum.
Han har med seg to tabeller fra Statistisk sentralbyrå (SSB). De viser at innbyggerne i Bærum har aller høyest inntekt i landet – 76.170 kroner i gjennomsnittlig månedslønn i 2024.
Samme kommune har også flest elbiler, med en andel på 50 prosent.
I bunnsjiktet av listen finner man Moskenes kommune, med en snittinntekt på 48.910 kroner. Der går bare 7 prosent av bilene på strøm.
Flere andre fattige kommuner ligger også helt i bunnen på elbilstatistikken. Gamvik har lavest andel elbiler (3 prosent elbiler), og ligger på 5. sisteplass når det gjelder månedslønn.
– Det å skru opp avgiftene på bilen, rammer folk og områder der folk har lavere inntekter og der folk er veldig avhengig av bil fordi det er lange avstander.
Sp-lederen peker på at Bærum også er en av kommunene med best kollektivtilbud i landet.
– For eksempel i Finnmark, der du ser mange av kommunene som har lavest snitt på elbil. Eller i mitt fylke Hedmark, så er det veldig mange som er 100 prosent avhengige av bil. Det går ikke en buss, det går ikke en trikk, det går ikke en T-bane, sier Vedum.
– Men hva vil dere gjøre i stedet for da? Vil dere øke avgiftene på elbil da for å straffe dem?
– Nei. Folk er avhengig av bil. Vi synes det er bra med en elbilpolitikk som gjør at flest mulig kjøper elbil, men vil ikke straffe dem som fortsatt kjører bensin- eller dieselbiler, sier Vedum.
Selv kjører Vedum rundt i en Audi 2002-modell. I tillegg eier han en Volvo fra 2020.
– Det er jo lurt å bruke opp de bilene man har, sier han.
Vedum trekker fram tall fra da han selv var finansminister som viser at de samlede avgiftene for bilister gikk ned gjennom perioden.
Han mener klimagevinsten med å sette opp bensinprisen er begrenset, og peker på at så godt som alle nye biler er elbiler.
– Klimagevinsten med økte avgifter er i så fall at folk som har en eldre bil ikke transporterer seg. Noe av poenget med bilpolitikken har jo vært at man skal skifte ut de bilene som forurenser mest. Og det skjer jo nå nesten av seg selv.
Her er de fem kommunene hvor innbyggerne har høyest månedslønn
, og tilhørende elbilandel
:
* Bærum: 76.170 kroner/md. i snittlønn, elbilandel: 50 prosent
* Asker: 69.150 kroner/md. i snittlønn, elbilandel: 36 prosent
* Stavanger: 68.170 kroner/md. i snittlønn, elbilandel: 34 prosent
* Sola: 67.920 kroner/md. i snittlønn, elbilandel: 35 prosent
* Oslo: 65.900 kroner/md. i snittlønn, elbilandel: 48 prosent
Og her de fem kommunene i landet med lavest månedslønn
, og tilhørende elbilandel
:
* Engerdal: 48.880 kroner/md. i snittlønn, elbilandel: 5 prosent
* Moskenes: 48.910 kroner/md. i snittlønn, elbilandel: 7 prosent
* Hattfjelldal: 49.190 kroner/md. i snittlønn, elbilandel: 5 prosent
* Rendalen: 49.220 kroner/md. i snittlønn, elbilandel: 4 prosent
* Hasvik: 49.500 kroner/md. i snittlønn, elbilandel: 4 prosent
Kilde: SSB
(©NTB)