Regjeringen vil ha moms på elbiler som koster over 300.000 kroner, fra januar. Da vil flere av årets elbilkjøpere få en ekstrautgift om bilen leveres i 2026.
Per i dag er det kun moms på elbiler for kjøpesummen over 500.000 kroner, men regjeringen ønsker å senke dette til 300.000, og allerede fra 1. januar.
– For de som har bil i bestilling, kan en rask endring av moms og avgifter på elbil bety en skikkelig smell, avhengig av når en endring trer i kraft, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf til NTB.
Hun kaller endringen et avgiftssjokk.
Ved bilkjøp betaler man nemlig de avgiftene som gjelder når bilen registreres, ikke når kjøpekontrakten inngås.
– Så en større endring i avgiftene kan bety kraftig økning i kjøpsprisen, sier Handagard.
Naf mener endringen, der hele momsfordelen vil bli borte innen 2027, er forhastet, og for stor.
Med den foreslåtte endringen vil de fleste elbiler på markedet få moms. Ifølge Naf er det bare Tesla Model 3 og noen av Volvo EX30 blant de ti mest solgte elbilene i Norge som koster over 500.000 kroner.
– Flesteparten på topplisten er biler som ligger rundt 500.000 kroner i pris, sier Handagard.
For disse bilene vil det da tilkomme en moms på 25 prosent for delen av kjøpesummen over 300.000 kroner. For eksempel vil en bil til 400.000 kroner koste 25.000 kroner ekstra i moms, mens en bil til 500.000 kroner vil få 50.000 kroner i moms.
Harald J. Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening, sier tusenvis av husholdninger nå må belage seg på å betale 50 – 60.000 kroner mer for en vanlig familiebil sammenlignet med det som lå til grunn på tidspunkt for kjøp.
Det vanlige i kjøpekontraktene er at risikoen for at bilen blir dyrere som følge av økt moms eller avgifter, legges på forbruker.
– Denne praksisen er vi kritisk til, nettopp fordi vi tidligere har sett brå endringer i avgiftene, og vet hvordan det kan slå ut for bilkjøperne, sier Handagard i Naf.
Sjefanalytiker Thina Margrethe Saltvedt i Nordea er ikke så overrasket over grepet fra regjeringen.
– Man ønsker en gradvis tilpasning eller en utfasing av de støtteordningene som har vært for elbiler. Så har det vært et ønske fra bransjen at det skal være en åpenhet og tydelighet rundt planer om utfasing, og at det skal gå gradvis. Så at man senker taket er ikke uventet, og heller ikke om man da kanskje fjerner det helt fra 1. januar 2027.
Generalsekretæren i Norsk elbilforening, Christina Bu, har tidligere i uka advart og sagt at Norge ikke tåler en innfasing av moms på elbiler allerede i januar 2026.
Hun mener at om flere skal kjøre elbil, må Stortinget vente med å fase inn moms. Elbilforeningen mener at momsfritaket for biler som koster mindre enn 500.000 kroner, har vært det mest kraftfulle virkemiddelet for å få flere til å velge elbil.
I statsbudsjettet skjerpes for øvrig engangsavgiften på nye fossilbiler, slik at det fremdeles vil kunne lønne seg å velge nullutslippsbiler.
Saltvedt i Nordea tror ikke endringene vil få så mye å si for hvordan vi velger når vi kjøper bil framover.
– Disse tiltakene var jo veldig viktige i starten selvfølgelig, og de er viktige til man får en bred og trygg nok base hvor man er vant nok til å bruke elbil. Nå begynner elbiler å bli såpass etablert, og infrastrukturen for lading er der. Man har ikke rekkeviddeangst lenger. Nesten 100 prosent av nybilsalget er elbiler. Det er dit man har ønsket å gå.
Hun påpeker at gode elbiler ikke er ensbetydende med store, kjempedyre biler lenger.
– Også små, effektive elbiler er konkurransedyktige på alle måter. Så jeg er ikke bekymret for om man fjerner momsfritaket på sikt, eller nå senker taket og fortsetter å senke det fremover. Jeg tror elbilen vil forbli de fleste bilkjøperes førstevalg.
(©NTB)