Hurtigruten Group økte driftsresultatet før avskrivinger (EBITDA) med 60 prosent i første halvår, opplyser selskapet.
Økningen var fra 27 millioner euro opp til 43 millioner euro, tilsvarende 507 millioner kroner.
Omsetningen økte med 14 prosent til 250 millioner euro, og fyllingsgraden økte fra 66 prosent til 70 prosent. Resultatet er det første etter at selskapet ble restrukturert tidligere i år.
– Tallene for første halvår viser at vi er på god vei til å lykkes med «nye» Hurtigruten, som nå kun fokuserer på norskekysten og Svalbard. Vi er veldig godt fornøyde med at den store etterspørselen fortsetter og for tilbakemeldingene fra gjestene våre, sier Hurtigrutens konsernsjef Hedda Felin i en pressemelding.
Selskapet venter fortsatt vekst i EBITDA og flere gjestedøgn. Billettsalget var 26. august 11 prosent opp fra samme dato i fjor, ifølge selskapet.
(©NTB)