Prognoser tilsier at det vil bli behov for en tredje rullebane på Gardermoen i fremtiden, men at det er lite sannsynlig før etter år 2040, viser en ny rapport.
Det kommer fram i rapporten
fra utvalget regjeringen satte ned i 2022 som skulle vurdere behovet for en tredje rullebane på Oslo lufthavn.
Utvalgsleder og NHH-professor Siri Pettersen Strandenes overleverte rapporten til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) torsdag morgen.
I rapporten presiserer utvalget at det er stor usikkerhet knyttet til når det vil oppstå behov for en tredje rullebane.
– Trafikkprognosene har endret seg på kort tid. Kort tid før pandemien viste prognosene at man ville nå kapasitetstaket tidlig på 2030-tallet. De siste prognosene viser at det er lite sannsynlig at trafikken kommer tilbake på nivået fra før pandemien før i 2027/2028, skriver utvalget i rapporten.
I dag har Oslo lufthavn en rullebanekapasitet på rundt 267.000 flybevegelser årlig, som tilsvarer rundt 80 flybevegelser i timen. Samtidig planlegger Avinor investeringer de neste ti årene som vil øke kapasiteten på dagens to rullebaner til rundt 300.000 årlige flybevegelser, eller opp mot 90 i timen.
En eventuell utvidelse av Oslo lufthavn har vært diskutert i en årrekke. Avinor har tidligere ment at det vil være behov for en ny rullebane på Oslo lufthavn innen 2030, men en rekke partier har vært motstandere av dette.
I 2019 stemte Arbeiderpartiet og de daværende regjeringspartiene Høyre, Frp, Venstre og KrF mot et forslag fra SV, MDG og Sp om å skrinlegge planene for en tredje rullebane.