Økte kostnader og produksjonsutfordringer påvirker Norturas resultat negativt, til tross for økt omsetning og suksess med nye produkter.
– Sesongmessige variasjoner gjør at første tertial alltid er svakere enn de to gjenværende for året. Våre finansielle nøkkeltall er likevel i bedring, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen i en pressemelding.
Nortura har økt omsetningen med 4 prosent til 9,9 milliarder kroner i årets første tertial. Økte kostnader har imidlertid redusert driftsresultatet til 116,8 millioner kroner, 27 millioner kroner mindre enn samme periode i fjor.
Resultatet før skatt endte på minus 193 millioner kroner, sammenlignet med et overskudd på 17 millioner kroner i fjor, som var påvirket av ekstraordinære gevinster fra salg av virksomhet.
Ifølge Panengstuen har Gilde Slakterens Nye Kjøttboller vært en suksess, og sier at det har allerede blitt en av selskapets beste lanseringer på mange år. I tillegg tar kjedekontrollerte merkevarer fortsatt markedsandeler fra Gilde, Prior og de andre uavhengige merkevareselskapene.
(©NTB)