75 prosent av norske husholdninger abonnerer på minst én betalt strømmetjeneste – noe som bringer oss til topps i Norden.
Ikke bare er Norge størst i prosent når det gjelder antall husholdninger som abonnerer på minst en betalt strømmetjeneste: Det er også kun i Norge at det er vekst på dette området, melder Mediavision i en ny rapport.
Andelen har stagnert eller gått litt tilbake i Sverige, Danmark og Finland. Der ligger det på 70 prosent. I 2023 var prosenttallet 70 i Norge. Det har dermed vokst med fem prosentpoeng på 12 måneder.
Samtidig fører forflytningen fra tradisjonell TV-titting til online og strømme-TV til at de norske medieaktørene får reduserte seerandeler – og går ned sju prosent i vår sammenlignet med samme periode i fjor.
Det er i Norge at de nasjonale aktørene taper mest.
– Strømmetjenester med filmer, serier, sport med mer står sterkt i Norge – og de fortsetter å vokse. Dermed befester Norge og nordmenn topposisjonen i Norden. En av årsakene til veksten er at flere av tjenestene blir rimeligere når det også inkluderes reklame. Slike hybridtjenester vokser sterkt, sier administrerende direktør Marie Nilsson i Mediavision.
(©NTB)