Mens svenskene er kjent for Ikea og finnene for mummitroll, er Norge mest kjent for sjømaten. Det viser en fersk undersøkelse blant japanere og sørkoreanere.
For til tross for at olje og gass er Norges viktigste eksportprodukt, etterfulgt av sjømat, er det sistnevnte som er mest kjent i Japan og Sør-Korea, ifølge Sjømatrådet.
Det viser undersøkelser der japanere og sørkoreanere ble spurt om sine assosiasjoner til en rekke land.
I Sør-Korea er laks det de fleste forbinder med Norge (21 prosent), etterfulgt av makrell (12 prosent). Til sammen 39 prosent av de spurte oppgir en eller annen form for sjømat eller fisk. Naturfenomener som snø, kulde og kaldt hav er også høyt på lista.
I Japan svarte 35 prosent av de spurte også sjømat, og spesielt laks, som det de assosierer mest med Norge. Ingen svarte olje, men omtrent halvparten nevnte natur, fjorder, midnattssol, snø og kulde.
De to undersøkelsene er gjort av Ipsos, på bestilling fra Team Norway i Japan og Sør-Korea. Team Norway består av de norske ambassadene, Innovasjon Norges og Sjømatrådets lokale kontorer i Tokyo og Seoul.
Formålet med undersøkelsene er å bedre norske bedrifters markedsarbeid i de to landene.
(©NTB)