Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

Nordmenn kjøper mindre elektronikk

NTB av NTB
25.08.2022
i IN live
Lesetid:2 mins read

Salget av elektronikk i Norge er tilbake på nivået før pandemien. Første halvår etter pandemien falt elektronikksalget med 6 prosent.

Det viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen.

Under pandemiårene 2020 og 2021 satte salget av forbrukerelektronikk nye rekorder, med en vekst på henholdsvis 18 og 10 prosent.

Nå er salget tilbake til et mer normalt nivå.

– 2020 og 2021 viste salgstall vi aldri har sett før i bransjen, så at verdien av forbrukerelektronikk-salget i første halvår faller med seks prosent, er å vente, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Røsholm sammenligner salget i første halvår 2022 med siste normale halvår i 2019.

Hjemmekontor

Under pandemien var det en kraftig økning i salg av utstyr til hjemmekontor. Så langt i år har salget falt 15 prosent.

– De fleste har skaffet seg produktene de trenger de foregående årene, og mange er tilbake på kontoret, sier Røsholm.

Men salget av PC-er har fortsatt å øke. Tallene viser en oppgang på 16 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Elsparkesykler

Også salget av elsparkesykler og andre såkalte mikromobilitets-produkter fortsetter å øke.

– Det er solgt rundt 230.000 av disse produktene hittil i år. Da er det snakk om både de enklere produktene som hoverboards og el-skateboards, i tillegg til elsparkesykler, sier Røsholm.

I samme periode i fjor var salget rundt 205.000 stykker.

Handler på øverste hylle

Etter noen år med flat vekst, kjøper nordmenn igjen flere mobiltelefoner. Salget er opp 7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og tallene viser at nordmenn foretrekker å handle på øverste hylle.

Det samme gjelder også TV.

Etter en kjempevekst i TV-salget under pandemien, kjøpte nordmenn 10 prosent færre TV-er i første halvår i år. Vi velger likevel stadig større TV-er når vi først kjøper.

– 66 tommer og større står nå for over 18 prosent av markedet, mot 14 prosent i fjor, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo Elektronikkbransjen.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Brann i bolig i Orkland – spredningsfare til andre bygninger

09.05.2025
IN live

Starmer på Oslo-toppmøte: Presenterer sanksjoner mot den russiske skyggeflåten

09.05.2025
IN live

Equinor-sjefen etter havvind-samtale i Det hvite hus: – Nyttig møte

09.05.2025
Neste innlegg

Regjeringen har ingen planer om å øke strømstøtten til jordbruket

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
    • Langsiktig portefølje
    • Utbytteportefølje
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?