Nasjonal kommunikasjonsmyndighet vurdere å be nødetatene ha flere leverandører av nødnumre, slik mange andre europeiske land har eller skal få.
– Det er en av tingene vi ser på i forbindelse med tilsynet vi nå har med Telenor, sier direktør Svein Sundfør Scheie for Nkoms sikkerhetsavdeling til Digi.
Det er i dag Telenor som håndterer alle nødnummeranrop i Norge. Men i de fleste andre europeiske land finnes det mer enn én leverandør av nødnummertjenestene. I Frankrike har for eksempel samtlige teleoperatører en linje inn til nødetatene.
Det vil gi et annet risikobilde dersom Norge velger å gå fra én til to nødnummerleverandører, sier Scheie.
– Det blir et mer komplekst system, og det øker risikoen for mindre utfall, men arbeidshypotesen vår er at et slikt system fører til at den generelle risikoen for store utfall, vil synke.
Onsdag var nødnumrene i Norge utilgjengelig i nesten tre timer. Det var fjerde gang på fire måneder at Telenor har hatt slike problemer.
(©NTB)