Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

NHO spår at vi julehandler for 130 milliarder

NTB av NTB
30.10.2023
i IN live
Lesetid:3 mins read

Black Week siste uka av november markerer startskuddet for årets julehandel, tror NHO. Nøye planlagt julehandel vil gjøre at det blir færre, men dyrere gaver.

Nordmenn kommer til å bruke 23.688 kroner i snitt hver på mat, drikke og julegaver opplyser NHO Service og Handel (NHO SH) til NTB. Det er nesten like mye i november som i desember.

– Norske forbrukere kjenner renteøkninger og inflasjon på kroppen, og vi har i lang tid sett at de må prioritere hardere. Dette vil gi utslag også på årets julehandel, sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

Beregninger basert på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at jakten på gode tilbud og laveste pris har gjort at julehandelen drives fram fra november. NHO merker seg at de siste årene har fenomenet Black Friday utvidet til å bli både Black Week og Black Month, med kampanjer og lagertømming hos svært mange.

Volumet – mengden vi kjøper – vil likevel være mindre enn i fjor, men fordi for prisøkningen har vært så stor, spår bransjen en økning i julehandelen fra i fjor på 1,4 prosent. Utregningene er gjennomført basert på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Fortsatt penger på bok

De siste to årene har pandemien drevet fram en ganske sterk vekst i julehandelen. I år vil redusert kjøpekraft grunnet økte renter og inflasjon påvirke julehandelen negativt, mens et par andre elementer vil bidra til å trekke pengebruken den andre veien. For eksempel vil lavere strømpriser kunne gi en positiv effekt på shoppelysten. Samtidig har forbrukerne fortsatt oppsparte midler.

De prisbevisste forbrukere vil nok også la seg lokke av kampanjer.

– Deler av varehandelen har fortsatt store varelagre som skal tømmes, og det er mye kampanjeaktivitet, sier NHO SH.

Stor vekst på nett

Netthandel og lavprisbutikker har gjennom flere måneder stått sterkere enn handelen i butikker generelt. Det er ofte på nett man kan finne fram til – og kjøpe – varene man er ute etter til gunstigst pris.

Lavprisbutikkene vil vinne fram fordi forbrukerne vil se etter billigste mat- og drikkevarer, heller enn å kutte dem helt ut.

– Forbrukerne vil nok begynne julehandelen tidlig for å kunne planlegge godt og samtidig sikre seg gode tilbud. Derfor vil Black Week være ekstra viktig i år. For kundene, men også for handelen, forteller Vist.

Det er likevel et stykke igjen til netthandelen tar over markedet: NHO SH estimerer at nordmenn vil legge igjen 12,1 milliarder i norske nettbutikker i november og desember, som er 5 prosent mer enn i 2022

Kamp om kunden

Dagligvare og netthandel vil stå for hele veksten i årets julehandel, mener NHO SH.

Næringsorganisasjonen sier det er tøffe tider for norske handelsaktører som tradisjonelt har julen som årets viktigste inntektsperiode. Julehandelen er særlig viktig for bransjer som kjøkkenutstyr, spill og leker, gullsmeder, urmakere, bøker og elektronikk. Nå spås det at nordmenn vil handre mindre volum, samtidig som kostnadsvekst og renteøkning rammer butikkene.

Mange sliter med lav lønnsomhet.

– Fremover vil det stilles enda større krav til gode handleopplevelser og evne til å tilpasse seg kundenes ønsker. I tillegg er kostnadsfokus og fleksibilitet viktig for å være blant dem som lykkes, sier Vist.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Trump: EU kan få tollbrev om få dager

08.07.2025
IN live

Trump sier han snakker ofte med Xi

08.07.2025
IN live

Trump varsler 50 prosent toll på kobber og 200 prosent på legemidler

08.07.2025
Neste innlegg

Oljeprisen kan bli presset til «nye og ukjente» høyder, melder Verdensbanken

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?