Investornytt
  • Logg Inn
  • Registrere
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Inget resultat
Vis alt resultat
Investornytt
Hjem IN live

NHO slakter regjeringens reklameforbud mot usunn mat til barn

NTB av NTB
25.11.2024
i IN live
Lesetid:3 mins read

Regjeringen vil forby markedsføring av snacks, søtt og usunn mat rettet mot barn. NHO mener forskriften er uklar og i praksis kun rammer norske produsenter.

Fredag utløp høringsfristen for forslag til ny forskrift om forbud mot markedsføring
av visse næringsmidler rettet mot barn. Forslaget er en oppfølging av et anmodningsvedtak fra Stortinget, og hensikten er å gjøre det lettere å ta sunne og gode valg i hverdagen.

NHO Mat og Drikke er svært kritisk.

– Selv om vi deler myndighetenes intensjoner med forskriften, er vi imot forskriften og har en rekke sterke innsigelser til både innhold, utforming og prosess. Vår kritikk dreier seg om hvordan man skal unngå at barn utsettes for markedsføring av produkter som ofte omtales som usunne, ikke hvorvidt barn skal beskyttes mot slik markedsføring, skriver næringsorganisasjonen i en epost til NTB.

NHO Mat og Drikke mener forskriftsforslaget innebærer et tilnærmet markedsføringsforbud for en rekke produkter uavhengig av aldersgrupper, ikke kun et begrenset forbud mot markedsføring mot barn.

På lista over usunn mat og drikke står blant annet godteri, snacks, søtede drikker og juice, men også hurtigmat og sammensatte ferdigretter, og sukkerfrie varianter som er tilsatt kunstig søtning.

Uakseptabelt

Ifølge helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) er forslaget en tydelig forskrift som gir effektive muligheter for sanksjoner, til det beste for barn og unge. Med forslaget følger en lang liste over mat og drikke
som skal omfattes av reklameforbudet.

– Forskriftsforslaget er på sentrale områder uklart og upresist, og det legges i altfor stor grad opp til skjønnsmessige avgjørelser. I kombinasjon med de vidtrekkende sanksjonene gir dette en uakseptabel uforutsigbarhet for næringsaktørene, skriver NHO Mat og Drikke.

Videre poengteres det at barn og unge fremdeles vil bli nådd av utenlandske aktører på internasjonale plattformer som norske myndigheter ikke kan regulere med særnasjonale regler.

– Forskriften vil i praksis kun ramme norske mat- og drikkeprodusenter. Dette er en konkurransevridning vi ikke kan skjønne at en regjering som ønsker å styrke norsk mat- og drikkeproduksjon, kan se seg tjent med.

Fikk rødt lys

Ifølge regjeringen er forslaget i tråd med Verdens helseorganisasjons (WHO) retningslinjer
, som anbefaler forbud mot markedsføring av mat og drikke som har høyt innhold av mettede fettsyrer og transfettsyrer, tilsatt sukker og salt mot barn i alle aldre.

Det statlige Regelrådet, som uttaler seg om forslag til nye lover og regler som påvirker bedriftenes arbeidsbetingelser, har konkludert med at forslaget er for dårlig utredet.
Forslaget fikk rødt lys, som er Regelrådets laveste av tre karakterer på utredningskvalitet.

Regelrådet nevner blant annet flere punkter som burde vært nærmere utredet, som virkninger for næringslivet, og sier høringsnotatet nå inneholder mange ubesvarte spørsmål.

Etterlyser emballasjeregel

Det er foreløpig lagt ut 33 høringssvar til Helse- og omsorgsdepartementet
, 28 av dem fra privatpersoner som langt på vei enige forskriften. Mange vil etterlyser at ikke bare reklame, men også emballasje med figurer og utforming rettet mot barn, bør bli ulovlig. I forslaget blir emballasje og innpakning generelt unntatt fra markedsføringsforbudet.

– Det er lite logikk i at en plakat rettet mot barn ikke kan henge i butikken, men emballasje med akkurat samme effekt kan stå overalt, påpeker en dem som uttaler seg.

Flere av svarene kommer fra småbarnsforeldre som beskriver at hvordan barna i butikken maser om å få produkter som fanger deres oppmerksomhet, ofte med produktet plassert ved disken og i ansiktshøyde for barna.

Barneombudet
skriver i sitt høringssvar at det har forventninger til at departementet vil utrede muligheter for ytterligere regulering av produkters emballasje og plassering i nær framtid.

(©NTB)

Relatert Innlegg

IN live

Strawberry-hotellene slutter med smør

14.08.2025
IN live

Venstre prioriterer grønt skatteskifte i eventuelle borgerlige forhandlinger

14.08.2025
IN live

Har forbudt engangsplast, men kjemper mot gamle vaner

14.08.2025
Neste innlegg

Nato-topp ber om økt forsvarsstøtte

Investornytt AS
Org. nr: 927 214 296
© 2022 - Drift og vedlikehold av Seal Media AS

  • Alle henvendelser: kontakt@investornytt.no
  • Om oss
  • Abonnement
  • Personvern
  • Vilkår
  • Presse
  • Bidra

Innholdet på Investornytt representerer ikke Investornytt AS´ meninger, men er forfatterenes egne subjektive ytringer. Innholdet på Investornytt skal ikke sees som finansielle råd. Aksjehandel, kryptovaluta, kryptokunst og all form for trading er svært risikabelt og du kan i verste fall tape mer enn du har investert. Alle må gjøre sine egne vurderinger og ikke handle basert på informasjon på Investornytt.

Velkommen tilbake!

Logg inn på kontoen din nedenfor

Glemt passord? Melde deg på

Opprette ny konto!

Fyll ut skjemaene nedenfor for å registrere deg

Alle felt må fylles ut. Logg Inn

Hent passordet ditt

Vennligst skriv inn brukernavnet eller e-postadressen din for å tilbakestille passordet ditt.

Logg Inn
Investornytt
Administrer samtykke
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Se preferanser
{title} {title} {title}
  • Logg Inn
  • Melde deg på
  • Handlevogn
Inget resultat
Vis alt resultat
  • Forsiden
  • Aksjer
    • Aksjer
    • Analyse
  • Investor
  • Olje & energi
    • Trading
      • Opplæring
      • Trading
      • IN Discord
    • Råvareskolen
    • Oljerapporter
  • IN Live
  • Annonsørinnhold
  • Krypto
    • Krypto
    • Kryptokurser live
  • Om oss
  • Bli medlem
    • Medlemsfordeler
Er du sikker på at du vil låse opp dette innlegget?
Lås opp venstre : 0
Er du sikker på at du vil si opp abonnementet?