Netflix avduket en bred og mangfoldig 2024-meny på både serie- og filmfronten, for å utvide sin sterke posisjon blant strømmetjenestene.
Blant satsingene er en ambisiøs ny science fiction-serie fra «Game of Thrones»-skaperne David Benioff og D.B. Weiss kalt «3 Body Problem», som slippes for strømming fra 21. mars.
Den er en dramatisering av en bestselgende, kinesisk romantrilogi som foregår i en alternativ moderne virkelighet der menneskeheten har kommet i kontakt med en utenomjordisk sivilisasjon.
– Serien er dels thriller, dels sci-fi, sa Netflix’ innholdssjef Bela Bajaria på en pressekonferanse i Los Angeles torsdag, der 2024-menyen ble bekjentgjort.
En scene, satt i dagens London, viste hvordan en britisk politietterforsker, spilt av Benedict Wong, tok for seg det som lot til å være merkelig og grusomt selvmord.
– Det er storslagent og nærmest cinematisk, sier Bajaria om «3 Body Problem», som figurerte fremst i videoen med 2024-klipp som Netflix la ut på nett.
Andre ting som fansen gleder seg til, er andre sesong av «Squid Game». Den dystopiske, sørkoreanske skrekkhistorien om en fiktiv, dødelig TV-reality er den suverent mest sette Netflix-serien noensinne.
Den følger helten fra første sesong, Gi-hun, der han dropper planene om å dra til USA og i stedet starter «en jakt med et motiv».
I et bredt internasjonalt utbud kan seerne også merke seg en spanskspråklig, colombiansk serie basert på Gabriel García Márquez’ populære roman «Hundre års ensomhet», og en dramaserie i seks episoder viet den brasilianske Formel 1-kjøreren Ayrton Senna.
På filmfronten kan man merke seg at Eddie Murphy til sommeren blir å se i en oppfølger til «Beverly Hills Cop».
I forrige uke offentliggjorde Netflix at det hadde kommet 13 millioner nye abonnenter i løpet av de siste tre månedene av 2023. Dermed kunne strømmetjenesten runde av fjoråret med litt over 260 millioner abonnenter verden over – noe som er et trygt stykke foran konkurrentene.
– Mange av dere har sagt til meg at med så mange titler spredt utover så mange sjangre er det vanskelig å forstå vår strategi. Men med omtrent to personer per konto innebærer det et publikum på mer enn en halv milliard mennesker, sa Bajaria på pressekonferansen og la til:
– Intet annet underholdningsselskap har forsøkt å programmere med en slik ambisjon – for så mange ulike smaker, kulturer og språk. Noensinne.
Netflix så dagens lys i 1998 som et amerikansk firma der man kunne leie DVD-er per epost, og også forsøkte seg med VOD – video on demand – som et ekstra tilbud til kundene. Dette tillot selskapet en global ekspansjon.