99 mennesker har dødd i trafikken i Norge så langt i år, ni av dem døde i oktober. Det er 21 flere omkomne enn på samme tid i fjor, ifølge Statens vegvesen.
– Utviklingen går feil vei, og det påvirker oss, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen om de foreløpige ulykkestallene.
Sammen med andre aktører som jobber med trafikksikkerhet, arbeider Statens vegvesen med en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet.
– Vi har flere kraftfulle tiltak. Men vi må gå enda tøffere til verks for å snu den negative utviklingen, og vi er særlig bekymret for de unge trafikantene, sier Ranes i en pressemelding.
17 mennesker har omkommet i ulykker med flere enn én døde i år, seks av disse var bare 18 år gamle. Ytterligere to var bare 20 og 21 år gamle. I ulykken på E8 utenfor Tromsø alene døde fem mennesker.
En fersk analyse av ungdomsulykker viser at høy fart er den vanligste faktoren i dødsulykker med unge sjåfører.
– De mangler erfaring, og evnen til risikovurderinger og konsekvenstenkning er ikke ferdig utviklet ennå. Derfor er det særlig viktig at de holder fartsgrensen og kjører etter forholdene, sier Ranes.
Vestland fylke har flest omkomne med 16 døde så langt i år, og flertallet døde i sommermånedene. Mange av dødsulykkene var med ubeskyttede trafikanter som fotgjengere og på sykkel eller MC. Kun fem av ulykkene var med personbil.
Etter dødsulykken med fem døde i oktober har også Troms blitt et av fylkene med dårligere statistikk sammenlignet med tidligere år.
I forslag til årets statsbudsjett er det satt av 40 millioner ekstra til automatisk måling av fart med fotobokser.
– Dette er et tiltak som vi vet har god effekt på fartsrelaterte ulykker. På strekninger der dette er innført, halveres antallet drepte og hardt skadede, sier Ranes.
(©NTB)