Etter flere år prøving og feiling og siste tiden med tekniske utfordringer melder Desert Control at teknologien nå fungerer som den skal, faktisk bedre enn ventet. Selskapet opplever økende etterspørsel, særlig fra det amerikanske markedet. I går gjennomførte deres partner en jobb for Saudi Aramco.
Torsdag formiddag klokken 09.00 presenterte Desert Control resultatene for tredje kvartal. Under webcasten var det konsernsjef James Thomas som redegjorde for selskapets utvikling og utsikter.
– Jeg og Jan (Vader) får over 20 e-poster hver uke fra aktører som ønsker vår teknologi i sine hjemmemarkeder, sa Thomas. Men svaret til dem er alltid det samme: Vi kommer – men akkurat nå posisjonerer vi oss i de to-tre største markedene. Vi har mer enn nok muligheter i våre kjerneområder, og vil fokusere der fremover.
Ny enheter er ventet ifølge Thomas – vi forventer at det blir signert neste måned. Vi behøver disse enhetene og protypen fungerer svært godt. Vi trenger mer utstyr og begynner å få svært mange forespørsler.
Fokus på kjerneområder i California
Desert Control retter nå innsatsen mot vinmarker, frukt- og mandeltrær i California, hvor selskapet ser et stort potensial. Teknologien, som er spesielt effektiv på jord med opptil 80 prosent sand, har allerede gitt gode resultater.
– Jeg vil minne alle våre investorer om at California alene representerer et marked på 500 millioner dollar innenfor 80 prosent sandjord. Det er mer enn nok business der, sa Thomas.
Selskapets arbeid med Woodland Hills-prosjektet viser ifølge ledelsen at teknologien nå fungerer som forventet. Etter tidligere utfordringer har kunden opplevd betydelig vannbesparelse – bedre enn selskapet selv hadde forutsett.
– Kunden er svært fornøyd med vannsparingen, og vi vil sende faktura i løpet av få uker. Woodland Hills er i god form – teknologien fungerer fremragende, sa Thomas.
Satsing på mandeltrær og nye piloter
Desert Control har nylig ansatt Cord Nunes, som allerede har satt i gang tre pilotprosjekter innen mandelbransjen i California. Thomas beskriver dette som et raskt og lovende initiativ.
– Mandelmarkedet alene teller 200 millioner trær. At vi klarte å starte disse pilotene så raskt, viser hvor fort det nå kan gå, sa Thomas.
Subsidier og vekstmuligheter i Arizona
Selskapet opplyste også at de har søkt om subsidier i Arizona på 1,8 millioner dollar. De forventer svar innen første kvartal 2026.
– Vi mener vi kvalifiserer for støtte, og har sendt inn søknad. Dette kan gi oss et betydelig løft i arbeidet med å etablere oss i regionen, sa Thomas.
Sterk fremdrift i Midtøsten
Thomas og COO Jan Vader besøkte Midtøsten for få uker siden. Ifølge ledelsen går utviklingen raskt i regionen, spesielt i Saudi-Arabia. Vader bekreftet at selskapet nylig har gjennomført en ny LNC-behandling for Saudi Aramco.
– Vi bygger nå et sterkt omdømme og posisjonerer oss inn mot Saudi Vision 2030, sa Vader.
Forventer nyheter fra Syngenta samarbeid
Thomas forteller at han forventer nyheter vedrørende MOU med Syngenta ila kommende måneder. Vi blir kontaktet av mange nå og vi avviser mange.
Finansiell posisjon og fremtidsutsikter
CFO opplyste at selskapet har 82 millioner kroner på bok, etter å ha brukt om lag 2,5 millioner kroner i juridiske kostnader og kapitalinnhenting.
– Vi har virkelig medvind nå. Etterspørselen er sterk, og våre nye ansatte bidrar til å løfte oss fremover. Det som bekymrer meg nå, er ikke salget – men om vi klarer å produsere nok LNC, sa Thomas.
Selskapet opplyser at det er i sluttforhandlinger om nye produksjonsenheter, og ser økende interesse både innen landbruk og golfmarkedet.
– Jeg er mer overbevist enn noen gang om at LNC vil spille en sentral rolle. Vi jobber hardt hver dag for å levere kvalitet, avsluttet Thomas.



