En amerikansk kryptogigant lager musikal om britisk økonomi. Myndighetene forbyr den på TV. Publikum deler og mediene koker.
Coinbase sin mørke og satiriske «Everything Is Fine» er et spark i leggen til hele det finansielle status quo.
På scenen: et Storbritannia fanget i boligkrise, inflasjon og politisk handlingslammelse.
I kulissene: en fortelling om at krypto kan være et verktøy for samfunnsforandring.
Kampanjen håner dagens økonomiske og politiske elendighet i en erkebritisk Mary Poppins-stil, der den søte og uskyldige musikaltradisjonen brukes som et ironisk kontrastverktøy for å understreke alvoret bak satiren.
Åpningsscenen viser vann som drypper fra taket. En mann synger lystig «We ain’t got no trouble…» mens kamera panorerer over rottebefengte gater, kaotiske veiarbeider og fiskepinner til £100.
Sirkus i gatene
Det er ikke ofte man ser finans og satirisk teater smelte sammen til en storslagen musikal. Coinbase tok sjansen og traff en nerve.
Med det prisbelønte britiske byrået Mother, regissør Steve Rogers og Biscuit Filmworks bak kulissene, ble det en produksjon som både underholder og provoserer.
Linjer som «Fish fingers are a steal / Prices up a smidge / Just a 100 quid a meal» får deg til å synge med. Helt til du skjønner at det egentlig handler om deg også.
Vi liker å tro at vi er bedre stilt enn britene. Men se deg rundt. Prislapper som løper fra lønna, boligdrømmen som glipper, matprisene i været og en økonomisk uro som gnager i hverdagen. Vi sitter i nesten samme båt. Vi synger bare litt lavere.
Debattstorm og sensur
Kryptomiljøet jublet. Venturekapitalist Michael Jackson kalte kampanjen «en absolutt banger» og beskrev London som en by i tilbakegang, kvalt av byråkrati og inkompetanse.
Men ikke alle jublet. Britiske reklamemyndigheter trakk ut støpselet. TV-versjonen ble forbudt og mente risikoen ved krypto ikke var godt nok kommunisert.
På Reddit ble reklamen kalt arrogant, infantil og «ren selvpromotering». Mange pekte på at den ikke engang forklarer hva Coinbase gjør.
Coinbase-sjef Brian Armstrong svarte: «Hvis du ikke får lov til å si det, må det være et snev av sannhet i det.»
Han avviste at kampanjen var et politisk spark mot den britiske regjeringen, og slo fast at dette handler om et finanssystem som ikke fungerer for mange. Og at krypto kan være en vei til forbedring.
Nigel Farage skrev på X: «Even Coinbase says Britain is broken.» Tidligere finansminister George Osborne, som har en rådgiverrolle for Coinbase, advarte i Financial Times om at Storbritannia ikke må gå glipp av «den andre krypto-bølgen».
Coinbase sier det vi vet, men sjelden får høre fra toppen. At systemet er bygget slik at de fleste bare holder seg flytende. Vi nordmenn liker å tro at oljefondet og gratis helsetjenester redder oss fra alt. Men realiteten er at stadig flere føler på en stille resignasjon.

Markedet slår tilbake
Mens PR-maskineriet gikk varmt, var børsrealitetene tøffere. Coinbase-aksjen falt 19,6 prosent bare i løpet av en uke. Det bratteste fallet siden september 2024.
Årsaken hadde til det hadde dog mer å gjøre med en skuffende resultatrapport for andre kvartal enn med reklamefilmen.
Omsetningen vokste til $1,5 milliarder fra $1,4 milliarder i samme kvartal året før, men kom inn under forventning på $1,59 milliarder. Og var ned hele 26 prosent sammenlignet med første kvartal. Transaksjonsinntektene falt 39 prosent fra kvartalet før.
Markedet svarte med å kjøpe seg sikring mot videre fall. Etterspørselen etter put-opsjoner skjøt til sitt høyeste nivå siden april. Samtidig må det ses i kontekst av at Coinbase-aksjen har steget med 24 prosent hittil i år, og 68 prosent de siste 12 månedene.
Fra børs til brobygger
Coinbase’ offensive reklamestrategi er nøye kalkulert. I 2025 posisjonerer de seg for vekst i et marked som får klarere regulatoriske rammer.
Oppkjøpet av derivatbørsen Deribit gir dem internasjonal slagkraft mot giganter som Binance og OKX. Base-nettverket satser på infrastruktur som skal binde sammen DeFi, Web3 og tradisjonell finans.
De legger like stor vekt på å vinne tillit hos institusjonelle investorer som blant vanlige brukere.
Forestillingen har bare begynt
Binance satser på superstjerner som Cristiano Ronaldo, sportsarenaer og gigantisk global reklame. Crypto.com på «trusted by the future» og tunge sponsorater. OKX og KuCoin på lave priser og aggressive affiliate-programmer.
Nesten alle selger det samme: løfter om raske gevinster.
Coinbase forsøker å bygge tillit og inntar en posisjon større enn seg selv. Mer enn bare en leverandør, blir de en stemme i samfunns- og kulturdebatten.
For mange forbrukere gir det emosjonell tilknytning og potensielt sterkere lojalitet. En merkevare som kan tåle markedssvingninger bedre.
Coinbase har gjort mye for å bringe kryptovaluta til massene, men har ikke hatt så høy stjerne innad i Bitcoin-kretser. Mange bitcoinbrødre ugleser fortsatt selskapet og Armstrong for rollen de hadde under blokkstørrelseskrigen som splittet bitcoin-miljøet i 2017. Med denne reklamefilmen er det åpenbart at kryptobørsen forsøker å spille opp sine meritter som en av kryptorevolusjonens fanebærere mot den etablerte finansielle systemet.
Kampanjen minner oss også om at vi har akseptert en virkelighet som ikke fungerer for de fleste. Vi sukker, vi ler litt av det. Men vi gjør ikke noe. Alt er ikke fint. Ikke i London. Ikke i Oslo.
Investornytt ser frem til å følge Coinbase sin neste akt!