Forbrukertilsynet har ilagt nettbutikken Floyd.no et overtredelsesgebyr på to millioner kroner for bruk av ulovlige førpriser. Nettbutikken reagerer sterkt.
Det var i forbindelse med Black Week-kampanjen i fjor høst at tilsynet så nøyere på salgsmarkedsføringen til 13 kjente klesbutikker på nett.
De undersøkte hvorvidt butikkene oppga førpris, om førprisen i så fall var korrekt, og om rabatten ble beregnet på bakgrunn av førprisen.
Tilsynet understreker at selv om det kun er Floyd.no som får vedtak denne gangen, betyr ikke det at de andre aktørene gjorde alt riktig. Men denne ene nettbutikken skilte seg likevel ut, forklarer tilsynsdirektør Bente Øverli.
– Vi mener bruddene vi fant på Floyd.no, kan ha påvirket forbrukerne til å ta kjøpsbeslutninger som de ellers ikke ville ha tatt. Samlet sett mener vi det er snakk om en vesentlig overtredelse av et regelverk som er ment å beskytte forbrukerne, og vi har derfor ilagt selskapet et overtredelsesgebyr på to millioner kroner, sier Øverli.
Daglig leder Tommy Smith i Floyd sier de kommer til å anke beslutningen, som de stiller seg svært kritisk til.
– Vår oppfatning var at loven hovedsakelig var rettet mot dem som priser opp produkter i forkant og jukser med tilbud. EU har angivelig uttalt at lovverket skal være enkelt, bestående av kun én linje. Vi mener at en veileder burde ha blitt sendt til hele bransjen for å klargjøre reglene, sier han til NTB.
Han påpeker at tilsynet sendte både en veileder og bot i samme epost, noe han synes er å gå over streken.
– Vi ønsker å understreke at vi aldri har hatt intensjoner om å lure noen. Vår forretningspraksis har alltid vært basert på ærlighet og integritet, sier Smith.
(©NTB)