Microsoft er en teknologisk bauta som nesten tas for gitt i folks internetthverdag. Men gigaselskapet henger etter når det gjelder bruk av kunstig intelligens.
Selskapet ble grunnlagt med visjonen om å få en datamaskin plassert på hvert kontor og i hvert hjem. Visjonen ble oppfylt, og selskapet kunne slå på stortromma da de nylig markerte sitt 50-årsjubileum.
Men gigantselskapet har likevel utfordringer, det ligger bak i satsingen på Kunstig intelligens. Nå er målet også å styrke posisjonen her.
Microsofts markedsverdi er likevel ikke akkurat liten, markedsverdien utgjør i dag rundt 2,9 billioner dollar. Det eneste selskapet med høyere markedsverdi er iPhone-produsenten Apple.
Den skybaserte databehandlingen er drivkraften i Microsofts inntekter, hjulpet av det allestedsnærværende Office-programmet, som nå er nettbasert og ikke lenger distribueres i esker med disketter eller CD-er.
Amazon Web Services (AWS) og Google er i dag Microsofts største konkurrenter innen skytjenester.
Da Bill Gates og barndomsvennen Paul Allen grunnla det som først het «Micro-Soft» i 1975, handlet skyer fortsatt om været – ikke databehandling.
De lanserte operativsystemet MS-DOS, som senere ble kjent som «Windows», og som etter hvert var installert på de fleste datamaskiner i verden.
Microsoft Office-programmer som Word, Excel og PowerPoint ble standardverktøy i arbeidslivet, og klarte til og med å forsvare seg mot gratisprogrammer som Google Docs.
– At Office fortsatt er så viktig for dem, sier noe om hvordan de klarte å være innovative, sier Jeremy Goldman ved markedsundersøkelsesselskapet eMarketer.
Nåværende toppsjef Satya Nadella sto i spissen for en omlegging der Microsoft gjorde programvaren tilgjengelig på nær sagt alle enheter, som abonnementstjenester i skyen.
Ifølge Goldman var det trolig denne overgangen som reddet Microsoft fra å miste hele sin markedsandel til gratistjenester som Google Docs.
Men Microsoft henger i dag etter andre amerikanske teknologigiganter når det gjelder tjenester som sosiale medier, smarttelefoner og KI-baserte digitale assistenter som har blitt en integrert del av folks hverdag – men det er ikke fordi de ikke har prøvd.
Til tross for Microsofts lansering av søkemotoren Bing i 2009, dominerer Google fortsatt det markedet.
Microsoft kjøpte det karrierefokuserte sosiale nettverket LinkedIn i 2016, som har hatt jevn vekst. Det når likevel ikke ut i samme grad som Metas Facebook eller Instagram – eller har den samme innflytelsen som Elon Musks X (tidligere Twitter).
Microsoft er blant de aktuelle kjøperne av Tiktok, som står i fare for å bli forbudt i USA dersom det ikke selges fra det kinesiske morselskapet ByteDance.
Mens Apple og Google har lyktes med å gjøre brukeropplevelsen enkel og til og med morsom, har dette vært en «akilleshæl» for Microsoft, ifølge Goldman.
– Dette har aldri vært deres sterke side, sier han.
Steve Ballmer, som tok over som toppsjef etter Bill Gates fra 2000 til 2013, har fått mye kritikk for å ha bommet på smarttelefonbølgen og den mobile databehandlingen generelt.
Etterfølgeren Satya Nadella tok over med et løfte om å gjøre Microsoft til et «mobile-first, cloud-first»-selskap. Siden den gang har Microsoft satset tungt på kunstig intelligens, blant annet ved å investere i ChatGPT-skaperen OpenAI og bygge teknologien inn i tjenester som Bing – likevel uten særlig suksess.
Den uavhengige analytikeren Jack Gold mener at Microsoft, til tross for investeringer og satsinger, fortsatt ligger bak innen feltet KI, fordi de verken har egne chipper eller sin egen grunnmodell.
– De er ikke like avanserte på dette området som Amazon Web Services og Google, så de prøver fortsatt å ta igjen forspranget, sier han.
Gold mener også at inntektsveksten til Google Cloud er på vei til å overgå Microsofts Azure og ta andreplassen i markedet innen to år.
(©NTB)